Fazer Café Glogatans luciabakelse gör gott och hjälper många barnfamiljer som behöver stöd

Fazer Café Glogatan 3 lanserar en luciabakelse, där en del av intäkterna doneras till Folkhälsans luciainsamling som stöder förebyggande arbete i barnfamiljer som har det tufft i vardagen. Den läckra bakelsenyheten går i samma färger som lucia, som är känd för att sprida ljus: vit choklad, lingon och tjinuski. Luciabakelsen är vacker som ett konstverk och säljs på Fazer Café Glogatan 3 i Helsingfors fram till den 23 december.

Finlands Lucia är frontfigur för luciainsamlingen. Enligt traditionen sprider lucia hopp, värme och ljus inför julen, och Finlands Lucia rör sig främst i huvudstadsregionen. På grund av de rådande undantagsförhållandena kommer en del av de traditionella festligheterna inte att ordnas i år, till exempel luciakortegen som brukar gå från Helsingfors domkyrka längs Alexandersgatan.

”Fazer Café Glogatan 3 vill bidra till insamlingen och donerar en euro till Folkhälsan för varje såld luciabakelse. För oss som är ett finländskt, snart 130-årigt familjeföretag är det viktigt att skapa stunder av glädje och välmående för människorna runtomkring oss”, säger Miika Kostilainen, VD för Fazer Retail Finland och ansvarig för Fazer Cafés.

”Vi är glada och tacksamma för det nya samarbetet med Fazer Café Glogatan 3, som stöder insamlingen för detta viktiga ändamål. En luciabakelse känns helt rätt. Vi är glada att kunna erbjuda något nytt och trevligt, speciellt i dessa tider”, säger Folkhälsans vd Georg Henrik Wrede.

Ikoniska Fazer Café Glogatan 3 ligger på samma plats där sockerbagaren Karl Fazer, känd som en djärv föregångare, öppnade sitt konditori 1891. Konditoriet gav Helsingforsborna tillgång till högklassiga delikatesser och en fläkt av cafékulturen i storstäderna ute i Europa.

Som ett litet konstverk

Den eleganta luciabakelsen har designats av Eero Paulamäki, som jobbar som konditormästare på Fazer Café Glogatan 3 och som har över 19 års erfarenhet av att jobba med choklad och bakverk.

”Det är en ära för mig att få designa Finlands Luciabakelse. Jag ville satsa på både smaken och utseendet på bakelsen så att vi kan göra så mycket gott som möjligt. Coronapandemin har förändrat tillvaron för oss alla, och designarbetet med luciabakelsen hade även ett stort symboliskt värde för mig. Lucia är ljusets ambassadör och med denna bakelse vill vi bidra med ljus i mörkret och skapa framtidstro”, säger Eero Paulamäki, konditormästare, Fazer Café Glogatan 3.

Luciabakelsens röda botten symboliserar sidenbandet som lucia bär runt midjan och den vita, sammetsliknande ytan symboliserar lucialinnet. Eldsflamman i choklad refererar till ljuskronan. Den traditionella lingonkransen som pryder lucias huvud representeras i bakelsen av en lingonfyllning.

Bakelsens botten är en kombination av Red velvet-tårta och fyllig lingon- och mandelpaj. Bakelsen är glutenfri och har en fyllning av egenhändigt gjord lingonsylt och mjuk tjinuski. Bakelsen innehåller fräsch och fyllig cheesecakemousse och toppas med en elegant, ätbar eldsflamma i vit choklad. Ett stänk av rostad vit choklad ger bakelsen en djupare smak samtidigt som munkänslan får en läcker crunch.
Luciabakelsens pris är 6,10 euro och för varje såld bakelse donerar Fazer Café Glogatan 3 en euro till Folkhälsans luciainsamling. År 2019 gav luciainsamlingen 181 000 euro.

Fazer Café Glogatan 3:s julskyltning öppnar 19.11.2020

Fazer Café Glogatan 3 är öppet alla dagar i veckan. Den 19 november öppnar caféet sin populära julskyltning med vackra detaljer som särskilt barnfamiljer har kommit för att beundra alltsedan 1900-talets första hälft.

Till det klassiska caféets specialiteter hör söndagsbrunch, läcker frukost och lunch samt handgjorda chokladpraliner och konditorbakade hantverkstårtor. Dessutom har caféet ett brett urval av specialkaffesorter och drycker. Personlig kundservice är en hederssak på Glogatan 3, liksom i hela cafékedjan. I det rådande läget har antalet kundplatser minskats och särskild uppmärksamhet har fästs vid både kundernas och de anställdas säkerhet.

Fazer Café Glogatan 3, 00100 Helsingfors

Öppettider: mån–fre 7.30–22, lör 9–22, sön 10–18. Avvikande öppettider: 22.11 10.00–20.00, 6.12 9.00–20.00, 13.12 10.00–21.00 och 23.12 7.30–20.00

Webbplats: https://www.fazer.fi/fazer-cafe/kahvilat/karl-fazer-cafe/

Miika Kostilainen, VD, Fazer Retail Finland, miika.kostilainen@fazer.com, tfn +358 40 486 9832

Taina Lampela-Helin, kommunikationschef, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 4600

Georg Henrik Wrede, VD, Samfundet Folkhälsan, georghenrik.wrede@folkhalsan.fi, tfn +358 44 788 6000

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Produktbilder som lämpar sig för tryck:

www.fazergroup.com/pictures /Media_Press – Lucia_leivos 2020

#lucialeivos #finlandslucia  #uutuus #valoapimeään #fazercafe #northernmagicmadereal #fearlesscreativity #truerelationships

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.Northern Magic. Made Real.