Fazer Café-kedjan övergår till att använda inhemsk regnbågslax

Fazer Café-kedjan erbjuder framöver cafégästerna fiskprodukter tillverkade av enbart inhemsk regnbågslax. Den mest synliga förändringen gäller caféernas mest populära matprodukt, laxsoppan, där norsk lax ersätts med finländsk regnbågslax. WWF Finland och Fazer har samarbetat i många år för att främja hållbart fiske och skydda den biologiska mångfalden. Ändringen i fråga om fiskarterna är en del av Fazers konsumentorienterade tankesätt och bidrar samtidigt till att uppnå företagets hållbarhetsmål.

”Vårt mål inom Fazer Retail och Fazer Ravintolat Ab är att före utgången av detta år övergå till att använda enbart fisk- och skaldjursarter som är grönlistade av WWF”, säger Miika Kostilainen, VD för Fazer Retail Finland. ”Våra kunder är allt mera medvetna om betydelsen av och villiga att göra hållbara val och vi inom Fazer Café-kedjan svarar på detta genom att övergå från norsk lax till närodlad regnbågslax. Inhemsk regnbågslax utgör en mindre belastning på miljön och skapar också sysselsättning och välstånd i Finland.”

Fazer Café-kedjan är en del av Fazer Retail, vars flaggskepp är Fazer Café Glogatan 3 som grundades 1891 i Helsingfors. Till Fazer Retail hör även 14 Gateau-bageributiker i huvudstadsregionen.

”Som Finlands ledande cafékedja skapar vi långsiktig konkurrenskraft och även framöver behöver vi högklassiga råvaror som produceras på ett hållbart sätt”, fortsätter Kostilainen.

Fazer har förbundit sig att använda enbart hållbart producerade fisk- och skaldjursarter i sin verksamhet. Bolaget följer WWF:s Fiskguide och utvärderar fisk- och skaldjursbeståndens hållbarhet utifrån den.

”Odlade laxfiskar är de mest populära matfiskarna i Finland och särskilt odlad norsk lax har redan länge legat i topp i konsumtionsstatistiken. Fiskodling påverkar dock nästan utan undantag även havsmiljön. I Finland och Sverige har man lyckats minska miljöpåverkan från fiskodling avsevärt, och med beaktande av den totala påverkan är regnbågslax ett bättre alternativ med tanke på miljön än till exempel odlad norsk lax. WWF Finland och Fazer har samarbetat redan i många år för att främja hållbara val av fiskarter. Med tanke på havsmiljöns och fiskbeståndens mångfald är det viktigt att äta olika fiskarter och att prioritera framför allt hållbart fångade viltlevande fiskarter”, säger Matti Ovaska, skyddsexpert på WWF Finland.

Regnbågslax används i Fazer Caféernas krämiga laxsoppa, salladsbar och smörgåsar med kallrökt lax samt den laxpaj som tillverkas på beställning. Regnbågslaxen är i regel inhemsk. Beroende på tillgången kan den även tidvis komma från Sverige. Ändringen i fråga om fiskarterna görs under mars 2023.

Ständig dialog med cafébesökarna garanterar framgång – allt fler väljer veganskt

Trots det ekonomiska läget är finländarna ivriga cafébesökare. Det finns ett intresse för vardagsupplevelser och små njutningar. De kvalitetsmedvetna finländarna vill ha högklassiga, hållbart producerade produkter, bra service, en trivsam miljö och en helhetsmässig upplevelse. Fazer öppnade sitt 20:e café på Runebergsgatan i Helsingfors i oktober 2022.

”Vi har alltsedan 1891 varit föregångare inom cafévärlden i Finland. Karaktäristiskt för oss är ett gediget hantverk och respekt för högklassiga råvaror. Vi bakar nämligen våra produkter själva och lokalt, och utifrån våra kunders önskemål erbjuder vi även veganska alternativ och de hållbart producerade, Rainforest Alliance-certifierade kaffesorterna Fazer Blend och Fazer Blend Dark”, säger Miika Kostilainen.

Fazer Café-kedjan är en unik kombination av traditioner och nutid

Karl Fazer grundade sitt första café-konditori i Helsingfors 1891. Den unge företagaren, som hade skaffat sig kunskaper i Sankt Petersburg, Berlin och Paris, ville erbjuda Helsingforsborna det allra bästa. Fazer Café Glogatan 3 har funnits på samma plats i över 130 år. Med de nya Fazer Caféerna som öppnade i fjol på Bulevarden, Annegatan och Runebergsgatan inräknade finns det totalt 20 caféer i huvudstadsregionen, Åbo och Tammerfors.

För Fazer är caféerna strategiskt viktiga och erbjuder företaget en möjlighet till att möta konsumenterna direkt. Den kundförståelse och kompetens som skapas på dem utnyttjas även i Fazers övriga affärsverksamhet.

Miika Kostilainen, VD, Fazer Retail Finland, miika.kostilainen@fazer.com, tfn +358 40 486 9832

Taina Lampela-Helin, kommunikationschef, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 4600

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Webbplats: https://www.fazer.fi/fazer-cafe/

#fazercafe

Bilder i tryckbar storlek: www.fazergroup.com/fi/medialle  – Kuvapankki – Media_Press_Finland – Fazer Café and seafood WWF

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.

Lainaukset

Vårt mål inom Fazer Retail och Fazer Ravintolat Ab är att före utgången av detta år övergå till att använda enbart fisk- och skaldjursarter som är grönlistade av WWF. Våra kunder är allt mera medvetna om betydelsen av och villiga att göra hållbara val och vi inom Fazer Café-kedjan svarar på detta genom att övergå från norsk lax till närodlad regnbågslax. Inhemsk regnbågslax utgör en mindre belastning på miljön och skapar också sysselsättning och välstånd i Finland.
Miika Kostilainen, VD för Fazer Retail Finland