Fazer Café-kedjan utökas: Fazer Café Kajsaniemi öppnar 18.5.2021

I dag öppnar Fazer ett nytt Fazer Café i Kajsaniemi. Fazers caféverksamhet började för 130 år sedan då den unge Karl Fazer öppnade ett fransk-ryskt konditori på Glogatan i Helsingfors. Det nya caféet bygger vidare på denna tradition och erbjuder kunderna såväl traditionella som nya delikatesser.

Caféet i Kajsaniemi är det 16:e Fazer Caféet i Finland. Caféet har ett brett frukost- och lunchsortiment och erbjuder en trivsam cafémiljö på kvällar och veckoslut. På morgonen kan kunden komponera sin frukost av olika små rätter och till lunch njuta av soppa, ugnsbakad potatis och grillad toast eller av den rikliga salladsbaren, som möjliggör en sallad framställd precis enligt egen smak och tycke. Till vårens fester erbjuds Fazers tårtor, som tillverkats för hand av Fazers konditorer, och för den som vill ha lite vardagslyx finns det olika kaffebröd, till exempel veganska pistagesnurror bakade med Fazer Aito-havredryck.

”I och med att coronaläget långsamt blir bättre, riktar vi blicken framåt med tillförsikt. Genom att öppna nya caféer kan vi erbjuda arbetstillfällen i en hårt drabbad bransch och stärka vår närvaro i nya områden. På torsdag öppnar vi även det förnyade Gateau-bagericaféet i Björnparken i Berghäll”, säger Miika Kostilainen VD för Fazer Retail Finland.

För att fira Fazers 130-årsjubileum delar vi i samband med öppnandet av Fazer Café Kajsaniemi ut den läckra nya chokladstycksaken Geisha Crunchy till de 130 första kunderna i det nya caféet.

Det nya caféet ligger på Kajsaniemigatan 6 och är öppet:Mån–fre 7.30–18.00
Lör 9.00–18.00
Sön 10.00–17.00

Examenstårtor från Fazer Café

Fazer Café har ett urval av läckra söta tårtor och salta bakverk till vårens fester. Utöver mer traditionella tårtor inkluderar sortimentet även årets populära nyhet, Pätkistårtan. På Fazer Café Kajsaniemi kan du också hämta produkter beställda i webbutiken. Du kan betala online genast i samband med beställningen eller i caféet när du hämtar produkterna.

Pätkistårta

Saftigt och lent chokladbrowniebotten med läcker Pätkissmakande mintchokladmousse och Pätkisbitar. Den populära tårtan är mjölfri och laktosfattig.

Studentmössetårta

Blickfång på festbordet! Fylld med sammetslen vispgrädde smaksatt med vanilj samt färska jordgubbar och jordgubbssylt, överdragen med marsipan. Garnerad med studentens namn, röda marsipanrosor och en lyra. Uppge i samband med beställning vilket namn som ska garneras på tårtan. Laktosfri.
Kan beställas för tiden 3–5 juni.

Jordgubbs- och limetårta med eller utan studentmössa

Vacker och härligt fräsch tårta. Mjölfri pistaschmandelbotten, fylld med sammetslen limemousse samt jordgubbs- och limekompott. Denna tårta smakar som en vårdröm. Den har en elegant ljusgrön spegelglasyr och är vackert dekorerad med en studentmössa av maräng. Mjölfri.
Kan beställas för tiden 3–5 juni.

Fazer Café

Fazer Cafés webbutik

Miika Kostilainen, VD, Fazer Retail Finland, miika.kostilainen@fazer.com

Fazers medietjänst, tfn +358 40 6682 998, vardagar kl. 8–16 eller media@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.