Fazer Café och Gateau-bageributik öppnar i Finlands största köpcenter

Då vardagens tempo blir allt mer hektiskt, understryks kundernas önskan om kvalitetsprodukter, som kan avnjutas antingen på plats eller tas med. De trivsamma Fazer Café-caféerna och Gateau-bageributikerna svarar på denna efterfrågan genom att erbjuda handgjorda produkter av färska råvaror. Butikernas antal växer stadigt, och nu öppnas ett nytt Fazer Café och en Gateau-bageributik i Finlands största köpcenter, Mall of Tripla, i Böle i Helsingfors.

Fazer Retail bildades i början av 2018 och kombinerar Gateau-bageributikerna och Fazer Cafés i en ny affärsenhet. Fazer Retails verksamhet karaktäriseras av artesanbakade produkter, smakupplevelser av hög kvalitet samt en förstklassig kundupplevelse. I dagens läge finns det i Finland 14 Gateau-bageributiker och 14 Fazer Café-caféer, och planen är att utöka antalet.

”Det finns en allt större efterfrågan på minnesvärda caféupplevelser och fantastiska artesanbakade produkter” berättar Miika Kostilainen, VD för Fazer Retail Finland. ” Vår främsta styrka är våra nära kundrelationer och personliga, engagerande service. De årliga tre miljoner kundmötena i våra caféer och Gateau-butiker är en viktig tillgång för oss och erbjuder oss en möjlighet att lyssna på våra kunder – att höra vad de önskar och vad vi kan erbjuda till dem.”

Gateau – en kombination av tillgänglighet och lyx mitt i jäkten

Konsumenterna söker ofta efter små fläktar av lyx mitt i vardagen, men den skall finnas tillgänglig både snabbt och enkelt. ”Vi tror att det på den finska marknaden finns efterfrågan för en aktör som kan erbjuda hög kvalitet i en take-away miljö”, berättar Miika Kostilainen.

Gateau-butikerna är belägna i olika slags miljöer, framförallt vid stråk där det rör sig mycket pendlare och vid livligt trafikerade knutpunkter. I dem kan man lätt handla frukost eller lunch att ta med till jobbet eller färskt bröd att ta med sig hem – smidigt och av premium-kvalitet. Produkterna bakas för hand i Sörnäs i Helsingfors och artesanbageriet förnyades grundligt förra sommaren. ”Bageriets kapacitet ökade märkbart och möjliggör nu tillväxt för Fazer Retail”, konstaterar Kostilainen.

Fazer Café – mer än ett café

I Fazer Caféerna kan man fortfarande förnimma den atmosfär som skapades av Karl Fazer för 128 år sedan. Kunderna erbjuds en oförglömlig upplevelse, som kombinerar personlig kundservice, lockande dofter och läckra smaker i en trivsam miljö.

Produktsortimentet grundar sig på kunnigt hantverk och råvaror av högsta kvalitet, hållbart producerat och serverat. ”Vi gynnar färska, inhemska råvaror enligt säsong”, berättar Miika Kostilainen. ”Vår oerhört kunniga och professionella personal har en stor roll även i utvecklingen av produkterna, och vi uppmuntrar vår personal att modigt framföra sina idéer.”

Fazer Retail lägger stor tonvikt på övergripande välmående: urvalet omfattar såväl traditionella söta smakupplevelser och läckra smörgåsar som sallader av inhemska råvaror och uppfriskande smoothies. Andelen växtbaserade produkter i urvalet ökar hela tiden. ”Kunderna kan njuta av vårt breda sortiment på plats, men likväl köpa med sig ett växtbaserat mellanmål eller en lunch för att främja sitt personliga välmående”, fortsätter Kostilainen.

Hållbarhet spelar en central roll i verksamheten. Fazer Retail motarbetar matsvinn och minskar användningen av plast. ”Vi har bland annat förnyat våra take-away förpackningar till mera miljövänliga”, berättar Kostilainen.

Fazer Café Tripla och Gateau Tripla öppnar den 17 oktober

Fazer Café Tripla fortsätter den legendariska historia som Karl Fazer påbörjade för 128 år sedan, då han grundade sitt fransk-ryska konditori på Glogatan i Helsingfors. Den är belägen på 3. våningen i Tripla (Down Town -våningen och är öppen dagligen kl. 9-21. Det eleganta caféet inbjuder till att njuta av en klassisk Bébé-bakelse eller en modernare ostkaka med hjortron till en kopp kaffe eller te. Kunderna kan även slappna av vid en uppfriskande frukost eller lunch, eller ta med sig en fräsch och färsk sallad.

Gateau Tripla betjänar den strida strömmen av människor i stationshallen och erbjuder handgjorda delikatesser kl. 9-22 dagligen. Artesanbagarna vid bageriet i Sörnäs bakar varje dag bröd på surdeg, till exempel den stora favoriten Grand Blanc, samt favoriter såsom örfilar och pistaschknutar. En nyhet är uppfriskande smoothies som är lätta att ta med!

Fazer Retail i korthet

Fazer Retail Finland enheten grundades i början av 2018 och omfattar artesanbageriet i Sörnäs, Gateau-bageributikerna, Fazer Café-caféerna samt café- och restaurangverksamheten i Stockmann i Helsingfors, Åbo och Tammerfors.

Det finns sammanlagt 14 Fazer Café-caféer, belägna i huvudstadsregionen, Tammerfors och Åbo. Flaggskeppet är Fazer Café Glogatan, där dagens trender och Fazers över 120 år gamla traditioner möts i harmoni.

#fazercafe #northernmagicmadereal

Gateau är ett artesanbageri, som grundades i Stockholm 1937 och som bakar enligt traditionella franska recept. Det finns 14 Gateau-butiksbagerier i Finland och 32 i Sverige. Gateaus bagerier är belägna i Sörnäs, Malmö och Stockholm. https://www.gateau.fi/

#gateausuomi #artesaanileipomo

Bilder