Fazer Dumle Havredryck kombinerar den klassiska smaken av choklad och kola med havre

Fazer Dumle Havredryck kombinerar den älskade Dumlekolans choklad- och kolasmak med len nordisk havre. Den fylliga chokladdrycken är växtbaserad. Nyheten lanseras i butik i augusti 2021.

Fazer Dumle Havredryck tillverkas av nordisk fullkornshavre och är en växtbaserad dryckesnyhet som kan avnjutas som sådan och både kall och varm. Produkten passar även utmärkt som bas i olika desserter och blir extra god toppad med en klick vispad Fazer Aito Oat for Whipping.

Fazer Dumle Havredryck säljs i enlitersförpackningar och kan oöppnade förvaras i rumstemperatur.

– Konsumtionen av växtbaserade drycker ökar stadigt. Vi vill erbjuda läckra alternativ till alla som gillar växtbaserade drycker och är nyfikna på något nytt. Vad är väl då godare än den klassiska Dumlekolan! Den ikoniska produktens kombination av choklad och kola är ursprungligen mjölkbaserad, men den klassiska Dumle-smaken passar utmärkt även i en växtbaserad produkt, säger Susanna Kallio, Brand and Category Director på Fazer.

Populär smak runt om i världen

Den älskade Dumle-smaken har sina rötter i Sverige där företaget Mazetti 1945 tillverkade den första platta godisklubban, som 1960 fick namnet Dumle. Fazer köpte Mazetti 1975 och Dumle är sedan dess del av Fazers produktsortiment. På 1980-talet lanserade Fazer chokladgodiset Dumle Toffee Caramel. Dumle är känd för sin unika och lätt igenkännliga smak och är en ikonisk produkt såväl i Norden som ute i världen: Dumle säljs i mer än 30 länder globalt.

– Dumle är en populär smak och inte enbart i Norden, utan även runt om i världen. Efterfrågan på växtbaserade drycker med choklad- och kakaosmak är stor i Europa, och vi tror att Fazer Dumle Havredryck kommer att sticka ut med sin unika choklad- och kolasmak, säger Kallio.

Dumle-shake

• 2 dl Fazer Dumle Havredryck
  • 2 msk havrekli eller havreflingor
  • 2 msk cashewnötter eller andra nötter eller frön
  • 3 dl mjölkfri vaniljglass (om du vill tillreda en smoothie byter du ut glassen mot två djupfrysta bananer)
  • 2–4 isbitar
  • ca 20 g Fazer Ögon mörk Block
  • Garnering: Fazer Aito OAt for Whipping, smält choklad och jordgubbar

Gör så här:

Ställ in två serveringsglas i kylskåpet. Blanda Fazer Dumle Havredryck, havrekli eller -flingor, nötter eller frön, djupfryst banan eller glass och isbitar i en mixer. Mixa i 1 – 2 minuter tills du får en slät blandning.

Smält chokladen över vattenbad eller i mikrovågsugn i ungefär 20 sekunder åt gången tills chokladen har smält.

Ta ut serveringsglasen ur kylskåpet och garnera glasen inuti och på kanterna med smält choklad. Det här lyckas bäst med en liten sked. Chokladen stelnar på de kalla glasens kanter.

Häll upp smoothien eller shaken i glasen, spritsa över Fazer Aito Oat for Whipping och garnera med jordgubbar. Färdig att njuta!

Produktinformation

Fazer Dumle Havredryck, 1 l, är en fyllig chokladdryck som kombinerar Dumle-smaken av choklad och kola med nordisk havre. Den växtbaserade, mjölkfria och glutenfria drycken innehåller riboflavin (B2), folsyra, vitamin D2 och Vitamin B12. Produkten tillverkas i Finland. Nyheten lanseras i butik i augusti 2021.

Susanna Kallio, Director, Brand and Category, Fazer Lifestyle Foods, susanna.kallio@fazer.com, tfn +358 40 546 2885

Maria Rämö, Marketing Communications Manager, Fazer Lifestyle Foods, maria.ramo@fazer.com, tfn +358 40 847 1020

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998 och e-post media@fazer.com

Bilder för redaktionellt bruk: https://fast.fazer.com/ Bildgalleri - Media_Press - Finland – Fazer Dumle Oat Drink

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.