Fazer-enkätundersökning: Mansbilden håller på att förändras – Oululainen Reissumies vill minska generationsklyftan

Män från yngre generationer upplever att mansbilden har utvecklats i en positiv riktning i högre grad än män från äldre generationer. De anser också i högre grad än äldre män att män i dag är friare att vara sig själva. Även om åsikterna går isär värdesätter män i olika åldrar samma egenskaper som förknippas med män. Resultaten framgår av en färsk enkätundersökning* genomförd av Fazer Bageri Finland.

Generationsklyftan avspeglas i resultaten, enligt vilka var tredje man (30 %) under 30 år instämmer helt i påståendet att män i dag är friare att vara sig själva. Bland män över 60 år delar endast 6 procent denna uppfattning.

Merparten av männen (63 %) uppger att mansbilden håller på att förändras. Bland män under 30 år upplever 39 procent att förändringen av mansbilden är positiv. Bland män över 60 år anser bara en dryg fjärdedel (28 %) att förändringen av mansbilden är positiv.

”Vi vill minska generationsklyftan genom att öka förståelsen mellan män. Även om synen på mansbilden skiljer sig åt, värdesätter män i grunden samma saker. Reissumies vill föra samman män för att diskutera och dela med sig av sina erfarenheter”, säger Brand Manager Jonna Huikuri på Fazer Bageri Finland.

Du behöver vara stark för att gå din egen väg

Även om det finns mycket motsättningar, har män också mycket gemensamt. Undersökningen visar att män i olika generationer värdesätter pålitlighet (66 %), humor (60 %) och vänlighet (50 %) hos varandra. De uppger att de får energi av att motionera (53 %), umgås med vänner (42 %) och göra saker tillsammans (39 %).

Reissumies kampanj tar ställning för en bredare mansbild

Enligt undersökningen behöver män inte passa in i en viss form, utan har friheter på ett helt nytt sätt. Fyra av fem män (79 %) anser att det numera är mer accepterat för män att be om hjälp för att hantera sina problem. Merparten av männen (77 %) upplever att de har möjlighet att komma bort från sina skyldigheter och göra saker som de gillar i vardagen.

En tredjedel av männen (29 %) instämmer helt i att det är en styrka hos män att de kan prata om sina känslor. Även här är generationsklyftan tydlig: 37 procent av männen under 30 år instämmer helt, medan knappt en fjärdedel (23 %) av männen över 60 år gör det.

”Reissumies har alltid gått sin egen väg, och det finns rum för alla sorters män på dessa vägar. I år för vi samman män genom att organisera diskussionsklubbar tillsammans med gemenskapen Jäbät & Tunteet (Grabbar & Känslor). Vi tror att alla vinner på att mansbilden blir bredare”, säger Huikuri.

"Vi vill bredda mansbilden och uppmuntra män att öppna sig. Vi upplever att diskussionsklubbarna med Reissumies är ett utmärkt tillfälle att öka förståelsen mellan generationerna och diskutera olika åsikter säger Aapo Rainamo från Jäbät & Tunteet.

#reissumies #omantiensäkulkijoille

*Enkätundersökningen Miehen Tila genomfördes av E2 Tutkimus på uppdrag av Fazer Bageri Finland. Den genomfördes i Norstats internetpanel 7–13 maj 2024 och den besvarades av 1 021 finländare (512 kvinnor, 501 män, 6 övriga, 2 som inte ville uppge kön).

Ytterligare information

Tarja Kuusela, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland, tfn +358 40 587 6063, tarja.kuusela@fazer.com

Fazers medietelefon är öppen mån–fre kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Fazer Bageri Finland

Fazer är marknadsledande inom bageribranschen i Finland. Fazers stora bagerier ligger i Vanda, Lahtis och Villmanstrand. Företaget har även 139 butiksbagerier i dagligvarubutiker där hantverksbagare bakar bröd på plats för hand av inhemskt mjöl. Fazer Bageri sysselsätter totalt cirka 1 700 personer i Finland. Fazers produktion av bageriprodukter är inhemsk till ca 94 procent.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa  konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.