Fazer Experience intresserar utländska besökare och ökar alltjämt i popularitet

Besökscentret Fazer Experience öppnade hösten 2016 och ökar alltjämt i popularitet. De utländska besökarnas andel har ökat under den gångna sommaren och utöver finska är engelska och kinesiska de mest använda språken under de guidade rundturerna. Fazer Experience omfattar en utställning, ett Fazer Café, en butik, konferens- och mötestjänster samt olika evenemang. Förvandlingen av Fazers förnyade vattentorn till en modern ljusinstallation representerar å sin sida ett exempel på innovativt nytänkande.

Fazer har haft besöksverksamhet i över 60 år. Sedan det nya centret öppnade hösten 2016 med anledning av Fazers 125-årsjubileum, har det ökat ytterligare i popularitet. Under den gångna sommaren ökade andelen guidade turer på annat språk än finska till en tredjedel av alla turer, då den för ett år sedan uppgick till en fjärdedel. Det mest använda språket efter finska är engelska, och kinesiska kommer på tredje plats. Under de åtta första månaderna av 2018 har antalet besökare varit större än under motsvarande tid år 2017, sammanlagt 130 000. Under hela år 2017 var antalet besökare över 180 000, varav närmare 100 000 deltog i guidade rundturer.

Responsen från besökarna har varit utmärkt, vilket bekräftas bland annat av den Certificate of Excellence-utmärkelse, som centret mottagit av Tripadvisor både år 2017 och 2018.  ”Det är glädjande att Fazer är ett så populärt besöksmål och många besökare återvänder gång på gång. Varje möte med kunder främjar vår ständiga utveckling, dialogen med kunderna och vår förståelse för kundernas behov.”, säger Anu Kokko, direktör för Fazer Experience.

Gemensamma aktiviteter för alla åldrar

Säsongerna syns väl i Fazer Experiences verksamhet. Under skolornas höstlov arrangeras flera guidade rundturer än vanligt, och därtill arrangeras chokladkonstevenemang samt bullbakningsskolor för hela familjen. Fredagen den 12.10 är det möjligt att bekanta sig med örternas värld under ledning av besökscentrets egen trädgårdsmästare Katja Uski under en smaklig ört-tapas kväll och program med Halloween-tema står på agendan 26-28.10.2018.

Fazer Experience lockar framför allt familjer, turister och skolor, men utnyttjas i allt större utsträckning också för möten, konferenser och rekreation av företag och organisationer. Företag kan kombinera sitt möte med till exempel chokladtasting eller gemensam matlagning under ledning av en erfaren köksmästare.

Fazers förnyade vattentorn – besökscentrets inbjudande landmärke

Besökscentrets mål är inspirerande och interaktiva besök, där alla har möjlighet att uppleva Fazer på sitt sätt, få nya idéer och lära sig nya färdigheter. Ett av besökscentrets bärande teman är balansen mellan välmående och njutning. Den unika arkitekturen bidrar också till en inspirerande och annorlunda besöksupplevelse. Byggnaden har även mottagit flera utmärkelser: Årets stålkonstruktion, Vanda stads arkitekturpris Kehäkukka samt Årets glaskonstruktion. I år firar Fazer sitt 127-årsjubileum med att omvandla Fazers vattentorn till en innovativ mediaplattform.

Nyheterna alltid först i centrets egen butik

Folk kommer även långväga ifrån för att besöka butiken i Fazer Experience. Och inte att undra på – Fazers nyheter lanseras alltid först i den. Vissa specialpartier, till exempel chokladen Tyrkisk Peber, har tack vare sociala medier gett upphov till stor kundtillströmning. Butiken har ett urval på över 400 produkter och omfattar allt från presentartiklar till produkter att köpa hem för festliga tillfällen och även produkter som inte säljs någon annanstans. Sortimentet varierar efter säsong. Julsäsongens första produkter lanseras i Fazer Experience redan i början av oktober.

Fazer Café Fazerila är en träffpunkt för trevlig samvaro

Liksom butiken är även Fazer Café i besökscentret öppet för alla. På Fazer Café Fazerila serveras det dagligen mättande frukost, läckra specialkaffen, ångande heta lunchsoppor och krispiga sallader. De trivsamma helgbruncherna varje lördag och söndag är så populära att åtminstone större grupper gärna rekommenderas boka bord i förväg. Det finns också handbakat bröd, tårtor och bakverk att köpa med hem – för att inte glömma säsongens delikatesser.

Fazer Expericene utställning

Utställningen får besökarna ta del av på en cirka 1 timme lång guidad rundtur som leds av Fazers egna guider. På utställningen presenteras bland annat Fazers verksamhet, breda produktsortiment, långa historia, innovationer samt företagets engagemang i ansvars- och hållbarhetsfrågor. Den tropiska trädgården som ingår i rundturen har blivit en favorit bland besökarna. I trädgården presenteras bekanta smaker som kakao, kanel och peppar i form av ursprungliga, exotiska växter. Besökscentret bjuder på upplevelser för alla sinnen och de utställda verken i kombination med den senaste tekniken fungerar som redskap för berättelserna.

Bilder i tryckbar storlek:
www.fazergroup.com/pictures (Media_Press – Fazer Visitor Centre)

Ytterligare information och bokningar:
Fazer Experience - besökscenter www.visitfazer.com  visitfazer@fazer.com  #visitfazer

Anu Kokko, Direktör, Fazer Experience -besökscentret, tfn +358 40 504 2746
Fazer Experience -besökscenter, Fazersvägen 6, 01230 Vanda

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

E-postadresser: fornamn.efternamn@fazer.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser