Fazer Experience introducerar nya Brainhow-konstverk och fortsätter att öka i popularitet

Ett nytt tvådelat Brainhow-konstverk introducerades på utställningen i besökscentret Fazer Experience i augusti 2019. Konstverket består av en färggrann installation och ett interaktivt spel för besökarna. En hjärnformad installation demonstrerar komplexiteten och plasticiteten i våra hjärnor.  Besökscentret Fazer Experience har varit öppet i tre år, och rekordantalet besökare detta år visar att det har stärkt sin ställning som ett unikt besöksmål ytterligare. Centret är mer populärt än någonsin och det förnyar sig ständigt för att återspegla vad Fazer står för i dag.

I ett par veckors tid har besökarna vid Fazer Experience kunnat dyka djupare in i Fazer Brainhow-världen. Under sommarmånaderna fick besökarna intresserat se på hur Brainhow-installationen sammanställdes bit för bit. Installationen, inklusive det interaktiva Brainhow-spelet, presenterar Fazer Brainhow på ett mycket visuellt och konkret sätt. Den visar också hur vår hjärnas övergripande välmående kan påverkas av våra val (sömn, fysisk aktivitet, kost och lärande). Den består av 8 000 färggranna bollar i yllefilt. Det andra Brainhow-konstverket är interaktivt och engagerande. Det ändrar utseende ständigt utifrån hur besökarna upplever att de sköter sin hjärnhälsa. Konstverket består av glas och färggranna filtbollar.

Faktainnehållet i båda konstverken har tagits fram av Brainhow-teamet vid Fazers innovations- och forskningsenhet Fazer Lab. Verken har designats av Ateljé Sotamaa.

”Tanken med konstverken är att de ska få oss att förstå att vår hjärna förtjänar lika mycket omsorg som vår kropp. Temat blir allt viktigare och mer intressant, eftersom vår moderna livsstil och förändringarna i omvärlden hela tiden ökar belastningen på hjärnan. De goda nyheterna är att vi alla, oavsett ålder, kan stödja hjärnvänliga val i våra dagliga liv genom våra mat-, sömn- och träningsvanor och genom att ta hand om vår hjärna på andra sätt”, säger Marika Laaksonen, Lead in Health inom Fazer-koncernen”. Till exempel är en varierad, växtbaserad kost, lagom stora portioner och regelbundna måltider hörnstenar i en hjärnvänlig kost, eftersom dessa bidrar till ett balanserat energiflöde till hjärnan och till att hålla hjärnan alert.

Fazer Brainhow är ett forsknings- och utvecklingsprogram där vi samlar in vetenskapligt baserade insikter och kunskaper om hur kost, sömn, aktivitet och återhämtning påverkar vår kognitiva förmåga och vårt välmående. Dessa kunskaper tillämpas för att skapa innovativa produkter och tjänster som enkelt främjar välmående varje dag.

Fazer Experience ökar alltjämt i popularitet

Besökscentret Fazer Experience har lockat ett rekordantal besökare i år. Ökningen från fjolåret, då centret välkomnade över 200 000 besökare, har totalt varit över 15 procent. Nästan hälften av besökarna väljer att delta i en guidad rundtur på utställningen. Under de tre sommarmånaderna 2019 kom ungefär 35 procent av besökarna på rundturerna från andra länder än Finland, jämfört med 33 procent sommaren innan. I dessa siffror inkluderas alla guidade rundturer på andra språk än finska och svenska. Under sommaren hölls 27 procent av rundturerna på engelska och 8 procent på kinesiska, ryska, estniska eller tyska. Fazer Experience har erhållit TripAdvisors utmärkelse Certificate of Excellence hela tre gånger i rad. Utmärkelsen delas ut till besöksmål som får utmärkta omdömen av besökarna.

Fazer har välkomnat besökare i över 60 års tid. Sedan det nya besökscentret öppnade hösten 2016 har det hela tiden ökat i popularitet. Fazer Experience inklusive utställningen, Fazer Café och Fazer Experience Shop är ett populärt besöksmål för turister, företag, föreningar och privatpersoner, oavsett om det är för möten, rekreation eller helt enkelt ett trevligt sätt att tillbringa tid tillsammans. Genom åren har otaliga skolklasser gjort oförglömliga besök hos Fazer.

Fazer Experience Shop och Fazer Café Fazerila

Butiken i Fazer Experience har ett brett urval av produkter, allt från presenter till produkter för hemmafester, och vissa av dem säljs inte någon annanstans. Fazer lanserar ofta sina nyheter först i Fazer Experience Shop. Produkturvalet varierar även efter säsong: de första julprodukterna lanseras redan i oktober.

Både butiken och Fazer Café i besökscentret är öppna för alla. På Fazer Café Fazerila kan du avnjuta en hälsosam frukost alla dagar i veckan och njuta av läckert specialkaffe, en ångande het soppa eller en fräsch sallad till lunch. De trivsamma weekendbruncherna med säsongsdelikatesser varje lördag och söndag är så populära att särskilt större grupper gärna kan boka bord i förväg. Du kan också köpa hantverksbröd, tårtor och bakverk med dig hem.

Verksamhetsidé bakom Fazer Experience

Fazer Experience har som mål att erbjuda inspirerande och interaktiva upplevelser där alla får lära känna Fazer på sitt sätt, göra intressanta upptäckter och lära sig någonting nytt. Välmående och balanserade smaknjutningar är ett par av huvudtemana vid besökscentret. Besöket blir extra minnesvärt tack vare centrets originella arkitektur. Byggnaden har erhållit många priser: Årets stålkonstruktion, Vanda stads arkitekturpris Kehäkukka och Årets glaskonstruktion. Sedan hösten 2018 lyses Fazers vattentorn upp av ljusinstallationer i skymningen.

Fazer har egna guider som introducerar centret för utställningsbesökarna under en timme långa guidade rundturer. Utställningen introducerar besökarna i Fazers verksamhet samt i företagets breda produktutbud, långa och framgångsrika historia, hållbarhetsfrågor och innovationer. Ett mycket populärt stopp på de guidade rundturerna är den tropiska trädgården, där de bekanta smakerna kakao, kanel och peppar kan ses i naturtillstånd. Kortfattat erbjuder Fazer Experience njutningar för alla sinnen, och de oförglömliga berättelserna får liv genom kreativ tillämpning av den senaste tekniken.

Länk till en video om Brainhow-konstverket: https://www.youtube.com/watch?v=oXZQ-jZV0ug

Tryckfärdiga bilder:
https://fast.fazer.com   Public Image Bank > Fazer Experience Visitor Centre

Ytterligare information och bokningar: www.visitfazer.com
visitfazer@fazer.com  #visitfazer

Anu Kokko, direktör, besökscentret Fazer Experience, tfn +358 40 504 2746
Fazer Experience, Fazersvägen 6, FI-01230 Vanda

Förfrågningar från media, tfn +358 40 668 2998 mån–fre kl. 8.00–16.00 eller media@fazer.com E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact