Fazer firar hundraåriga Finland

Jubileumsårets officiella samarbetspartner Fazer har sett hela det självständiga Finlands resa. Fazers grundare Karl Fazer var fosterländsk, och ville erbjuda finländarna läckerheter som aldrig hade skådats förut. Fazers produkter och varumärken älskas av finländarna och en del av dem representerar Finland också utanför vårt lands gränser. Under Finland 100-jubileumsåret deltar Fazer i evenemang i Finland och utomlands, lanserar jubileumsprodukter och erbjuder möjligheter att äta tillsammans.

Under jubileumsåret erbjuder Fazer smakupplevelser åt såväl finländare som Finlandsvänner runt om i världen. Under år 2017 lanseras flera jubileumsprodukter: bakelser, måltider och konfektyr. De första, som lanseras på marknaden i början av året, är tuggummit Fazer Xylimax Finland 100 och en nyhet av Oululainen Efterugnsbröd. Mjölkchokladen Karl Fazer (Fazer Blå) utkommer med en Taste of Finland-jubileumschokladkaka i försäljningen på flygfält och båtar.

Förutom produkterna talar Fazer om smakupplevelser och om vikten av att äta tillsammans: Fazer är grundande samarbetspartner till ELO-stiftelsens projekt Äta tillsammans. För Fazers del kulminerar projektet i en temadag i restaurangerna 6.10. Finland 100-temat är en del av utställningen i Fazer Experience under hela året, och Fazer är nationell servicesamarbetspartner för VM i Lahtis 2017.

”Liksom Finland firar också Fazer med sina grannar och övriga Finlandsvänner. Vi deltar i jubileumsårets evenemang i Finland, Sverige, Ryssland och Estland. Därtill skickar vi finländskt gott till evenemangen som Finlands ambassader arrangerar i bland annat USA”, säger Fazers kommunikations- och varumärkesdirektör Ulrika Romantschuk.

Fazer syns också i utställningen Hundra föremål från Finland, som berättar om Finland genom att presentera ett föremål från varje självständigt år. Utställningen produceras av Estlandsinstitutet i Finland och visas på Designmuseet i Helsingfors 24.3 -28.5 2017. Utställningen reser också till Tallinn, Oslo, Madrid och Riga.

Projektet 125 möjligheter till arbete framskrider

Fazer är en av Finlands största arbetsgivare och fortsätter utveckla det finländska arbetet. I september 2016 inledde Fazer rekryteringsutbildningsprogrammet 125 möjligheter till arbete tillsammans med Diakonissanstalten och NTM-centralen. Målsättningen med programmet är att ge en möjlighet till 125 personer, som har haft svårt att få jobb. Projektets målgrupper är bland annat långtidsarbetslösa, unga arbetslösa, personer med sänkt arbetsförmåga, invandrare som har bott länge i Finland och invandrare som deltar i integreringsutbildning. Man kan redan se de första, mycket uppmuntrande resultaten av projektet, som fortsätter till början av 2018.

125 år av finländskt gott

Karl Fazer öppnade sitt fransk-ryska konditori på Glogatan i Helsingfors 17.9 1891. Karl Fazer var en fosterländsk nationalromantiker, som liksom sina vänner Akseli Gallen-Kallela och Mannerheim har lämnat ett bestående spår i den finländska historien. Karl Fazer valde den blåa färgen för sin berömda choklad Fazer Blå (Karl Fazer mjölkchoklad), då den för honom beskrev det självständiga fosterlandet och Finlands natur.

Både Karl Fazer och hans sonson Peter representerade Finland också utomlands: Karl Fazer vid de olympiska spelen i Stockholm år 1912 i grenen lerduveskytte och Peter i segling vid de olympiska spelen i Tokyo 1964.

Fazer startade den finländska konfektyrindustrin i slutet av 1890-talet och tillverkar fortfarande konfektyr och kex i sina fyra fabriker i Finland. Fazers bagerinätverk omfattar hela Finland och den egna kvarnen i Lahtis mal mjöl som används i bagerierna. Fazer sysselsätter över 1 500 finländare i sina bagerier. Företaget bakar i fyra stora bagerier, två hantverksbagerier och 40 Fazer Närbagerier i butikernas utrymmen. I närbagerierna inleder Fazers bagare dagen med att göra deg, och bakar sedan färskt bröd varje dag inför konsumenternas ögon, med respekt för hantverksbakningens traditioner.

Fazers kompetens inom måltidstjänster är via företagsförvärv ett arv från Lotta Svärd-organisationen. Fazer tar hand om finländare i skolor och på arbetsplatser genom att erbjuda balanserad kost och en möjlighet att äta tillsammans. Det finns redan 11 Fazer Caféer i Finland. Numera bjuder Fazer in alla att själva uppleva hur smakupplevelserna föds: i och med unika Fazer Experience-besökscentret som öppnade i Vanda hösten 2016 är besöksverksamheten – som har pågått i över 60 år redan – populärare än någonsin.

Framtiden byggs med innovationer

Att förstå människornas smakpreferenser och hitta framtida möjligheter är lika viktigt för Fazer nu som det i tiden var för Karl Fazer. Fazer har satsat mycket på finländsk odling och lanserat många bröd- och spannmålsinnovationer, från rostbröd till rotfruktsbröd och FODMAP-bröd som är milt mot magen. ”På Fazer undersöker och utvecklar vi hela tiden nya produkter och innovationer. Under jubileumsåret kommer matens betydelse för välmåendet och hjärnan samt hållbar utveckling att ligga i fokus”, berättar Ulrika Romantschuk. I programmet Fazer Brainfood undersöks sambandet mellan kosten och den kognitiva kapaciteten. Välmåendet granskas ur ett helhetsperspektiv – förutom kosten noteras betydelsen av sömn, motion och träning av hjärnan. Fazer strävar också efter att bygga upp ett ekosystem inom programmet, med öppet samarbete mellan universitet, partnerföretag och startupföretag för att skapa innovationer.

Läs också:

• Under Finlands jubileumsår äter vi vegetariskt gott och finländska smaker tillsammans
  • Klassiskt fullkornsrågbröd fyller 70 år
  • Fazer har nått sitt mål – 100 % av kakaon är ansvarsfullt producerad
  • Choklad den populäraste presenten
  • Besökscentret Fazer Experience, som öppnade i oktober 2016, har blivit mycket populärt
  • 125 år av smakupplevelser

www.fazer.fi/finland100
www.visitfazer.fi

#suomalaistahyvää

Finland 100-jubileumsårets nätsidor:

Fazers mediatelefon, vardagar kl. 8.00–16.00, tel. 040 668 2998
Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr och Fazer-koncernens partnerskapsprogram, tel. 044 710 8860
E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer 125-årsjubileum och att det är 150 år sedan företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.