Fazer firar påsken genom att kombinera nytt och gammalt – läckra och färggranna godsaker hälsar våren välkommen

Våren är festernas tid och påsken är en av säsongens första fester. Ljus, värme och ett löfte om vår och hopp är en relevant del av påskfirandet, liksom även att äta gott och umgås med nära och kära. Fazers påsk består av både välbekanta godsaker och nyheter, och dessa passar lika bra till påskmåltiden som till vårens första picknickar, cykelturer eller resor till stugan. Njut av de traditionella Mignon-äggen, duka upp en mjölkfri fruktparfait till dessert eller ta med en färggrann Pullava-vetelängd på utflykten.

Påskhelgen är startskottet på vårens festsäsong, där valborg efterföljs av mors dag, skolavslutningar och examensfester. Vårens fester, liksom sommaren, präglas av trevlig samvaro då det är tillåtet att koppla av och äta gott. Ta vara på Fazers bästa tips till vardag, fest och festlig vardag!

Något nytt, något gammalt

Fazer Mignon-ägget är en påskklassiker alltsedan 1896. Den mjölkfria och glutenfria godsaken är fylld med en mandel- och nötnougatmassa och är år efter år en lika viktig del av påskfirandet i Finland. Även marmelad har långa traditioner på påskbordet. Marmelad har hört till Fazers sortiment sedan slutet av 1800-talet, och veganska Gröna Kulor och den färggranna Finlandia-marmeladen passar utmärkt att bjuda som de är eller användas som garnering på påskbakverk.

De glatt färggranna Tutti Frutti-godisblandningarna är också utmärkta som garnering eller för att stilla godissuget. De nya Tutti Frutti-chokladäggen är en utsökt kombination av fruktsmakande Tutti Frutti-fyllning och läcker mjölkchoklad. Tutti Frutti Beans, Tutti Frutti Choco & Beans och det mjuka Gröna Kulor-fruktgodiset kompletterar den färggranna påskdukningen.

Påsken är även säsong för choklad. Till påskkaffet passar utmärkt till exempel vårens säsongsprodukt Karl Fazer Citronyoghurt-maräng, praliner där citronyoghurt-marängfyllningen är ett fräscht komplement till den sammetslena smaken på Finlands mest älskade choklad.

Godsakerna på kaffebordet fulländar måltiden

Läckra desserter och godsaker på kaffebordet gör påskmåltiderna fulländade. Med de växtbaserade Fazer Aito-produkterna trollar du enkelt fram festliga desserter, till exempel en mjölkfri fruktparfait. I Fazers sortiment finns även färdiga söta bakverk, som laktosfattiga Oululainen Pullava Apelsinkvarglängd och rulltårtan Fazer Auringonpaiste, som har en kombination av fräsch mango och sammetslen vit choklad. När valborg närmar sig får du naturligtvis inte heller glömma de traditionella valborgsdelikatesserna: till exempel säljs Fazer-struvorna redan från mitten av mars. Varför nöja dig med enbart valborg då du kan njuta av struvor långt i förväg?

Fazer Bagare bakar läckra påskdelikatesser för hand

Till påsken lanserar bagarna i Fazers butiksbagerier härliga delikatesser som bakats på plats. Fazer Bagare Fylld kvarglängd bakas i butiksbagerierna för hand från grunden av inhemskt mjöl och äkta smör. Den laktosfria, mjuka vetelängden toppas av rikligt med egenhändigt gjord kvargfyllning. För alla som älskar wienerbröd lanseras tre läckra påsksmaker: frasiga kvargwienerbröd, kvargwienerbröd med russin och citron-kvargwienerbröd.

Fazer Café erbjuder vårsmaker och -upplevelser

När säsongen för fastlagsbullar är över riktar även Fazer Caféerna blicken mot våren. Du kan köpa med dig kaféernas läckra delikatesser hem till påskmiddagen, men på påsken passar det också utmärkt att göra ett cafébesök. En nyhet våren 2023 är vår eleganta citron-marängtårta, som är både mjölfri och laktosfri och därför passar många koster. Den trendiga delikatessen säljs under våren och sommaren. Vår läckert gula, fylliga passionsmousse-påsktårta säljs i sin tur under påsken, 4–8.4.2023. Till vårdelikatesserna hör även frasiga drottningwienerbröd samt mjuka och saftiga aprikoskvargbullar. I caféernas sortiment finns till kundernas glädje också alltid läckra veganska produkter samt hållbart producerat, Rainforest Alliance-certifierat kaffe.

Du kan också komma i påskstämning på Fazers besökscenter i Fagersta i Vanda. Under besöket får du njuta av cafédelikatesser och kan beundra Mignon-kaninen och klura på hur många äggskal som har gått åt till den eller delta till exempel i en workshop där du får dekorera Mignon-ägg.

Påskdessert

Fruktparfait

Tillagningstid: 20 min. + parfaiten ska stelna över natten eller minst 4 timmar

INGREDIENSER:

2,5 dl Fazer Aito Havrevaniljsås

2,5 dl Fazer Aito Havrevisp

1,5 dl florsocker

4 msk limesaft

2 msk citronsaft

rivet skal från en citron

rivet skal från en lime

ca 1,5 dl små mangobitar

ca 1 dl kiwibitar

Till servering:

mer fruktbitar

GÖR SÅ HÄR:

Vispa Fazer Aito Havrevaniljsås och Fazer Aito Havrevisp i ett par minuter. Tillsätt florsocker, citronsaft och limesaft och fortsätt vispa tills alla ingredienser har blandats. Blanda ned mango- och kiwibitar med en sked. Häll fruktmoussen i en kakform. Om det blir mousse över kan du till exempel göra glasspinnar av den.

Låt stå i frysen över natten eller i fyra timmar. Ta ut fruktparfaiten ur frysen cirka 30 minuter före servering. Garnera parfaiten med fruktbitar och skär den i bitar.

Fler läckra mjölkfria recept till påsk: https://fazeraito.fi/ajankohtaista/paasiaisen-maidottomat-herkut/

Läckra Fazer-produkter kan beställas i Fazers webbutik Fazer Store:

Fazer Cafés produkter kan beställas i Fazer Cafés egen webbutik:

Bilder i tryckbar storlek finns i Fazers bildbank via sökvägen www.fazergroup.com – Medialle – Kuvapankki – Public Image Bank – Media_Press – Finland – Fazer pääsiäinen 2023

Fazers medietelefon är öppen mån–fre klockan 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Växtbaserade livsmedel är det läckraste sättet att skydda vår planet

Att värna om människornas och miljöns välbefinnande är en del av Fazers arv och framtid. Vår ambition är att vara en innovativ ledare i all vår verksamhet.

Att prioritera växtbaserade kost är ett av de viktigaste valen som vi som individer kan göra. Växtbaserade produkter utgör för närvarande nästan hälften av vårt produktsortiment och vi har förbundit oss att utöka det.

Vi har identifierat våra huvudsakliga utvecklingsområden och fastställt tydliga mål och indikatorer för dem. För oss är hållbarhet en resa mot en bättre morgondag.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.