Fazer firar sitt 127-årsjubileum med att förvandla vattentornet till en modern ljusinstallation

Det ikoniska landmärket i Fazers, Fazers vattentorn, förvandlas till ett konstverk av ljus. Den första ljusinstallationen lanseras på Fazers 127:e födelsedag 17.9.2018. Motiven byts varannan vecka och reflekterar bland annat Fazers olika varumärken samt årstidernas växlingar och aktuella teman. Ljusen tänds och släcks i enlighet med solupp- och solnedgångstiderna.

Fazer är en föregångare inom varumärkesmarknadsföring, och bland annat utsåg Annonsörernas förbund (Mainostajien Liitto) Fazer förra året till Årets Varumärkesbyggare. Fazer har alltid värnat om att hitta nya sätt att föra en dialog med konsumenterna. ”Vårt vattentorn gav oss en unik möjlighet till innovation och kreativitet genom att förvandla vattentornet till en modern mediaplattform. Vi vill glädja och överraska. Det nya, eleganta utseendet är en del av Fazer upplevelsen. Vattentornet framhäver betydelsen av hela Fazers område, inte enbart som en arbetsplats, utan även som en attraktion med Fazer Experience -besökscentret för besökare från både nära och fjärran.” berättar Ulrika Romantschuk, EVP, kommunikation och varumärkesledning på Fazer-koncernen.

En modern och energisnål ljusinstallation

Fazers utgör ett betydande grundvattenområde. Vattentornet uppfördes 1961. Genom årtiondena har tornet blivit en särpräglad del av miljö och noteras i medeltal 50 000 gånger dagligen. Vattnet flödar till tornet via ett rengöringsverk och från tornet vidare till produktionsanläggningar och invånare i Fazers område.

De rörliga och statiska ljusinstallationerna reflekterar Fazer och dess varumärke. De utnyttjar den modernaste tekniken inom branschen. Liknande verk har bl.a. beskådats i samband med Lux Helsinki och på offentliga byggnaders fasader. Den helhet som nu tas i bruk är dock den modernaste och allra första fasta installationen i sitt slag och  omfattning i Finland.

För Fazer är det viktigt, att ljusinstallationen är hållbar och energisnål. Vattentornets energiförbrukning motsvarar den genomsnittliga förbrukningen hos en vanlig vattenkokare.

Bilder i tryckbar storlek:
www.fazergroup.com/pictures (Media_Press – Fazer Visitor Centre)

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

E-postadresser: fornamn.efternamn@fazer.com

Fazer Experience - besökscenter www.visitfazer.com  visitfazer@fazer.com  #visitfazer

Anu Kokko, Direktör, Fazer Experience -besökscentret, tfn +358 40 504 2746
Fazer Experience -besökscenter, Fazersvägen 6, 01230 Vanda

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser