Fazer flyttar produktionen av havredrycker till fabriken i Tingsryd, Sverige

Förändringsförhandlingarna i Fazers affärsverksamhet för växtbaserade drycker har avslutats. Fazer flyttar produktionen av havredrycker och havrebaserade matlagningsprodukter från Koria till sin fabrik i Tingsryd, Sverige. Produktionen kommer att flyttas gradvis till Tingsryd och produktionen i Koria beräknas upphöra hösten 2024. Fazers fabrik i Koria fokuserar i framtiden på produktionen av havrebaserade gurter. Som ett resultat av förändringsförhandlingarna kommer 64 tillsvidareanställningar att avslutas i Finland.

Den avtagande konsumtionstillväxten av växtbaserade drycker i kombination med en ökad produktionskapacitet i Europa har resulterat i en mer konkurrenskraftig marknad inom växtbaserade drycker. Konsumenterna är mer prismedvetna och marknaden har blivit alltmer kampanjdriven.

För att effektivera verksamheten, säkerställa konkurrenskraften på marknaden för växtbaserade drycker samt för att öka fokus på båda fabrikerna har Fazer beslutat att flytta produktionen av havredrycker och havrebaserade matlagningsprodukter från Koria till fabriken i Tingsryd, som har årtionden av erfarenhet och mycket effektiva processer för storskalig och kostnadseffektiv produktion av högkvalitativa havredrycker. Som ett resultat av förändringsförhandlingarna kommer 64 tillsvidareanställningar att avslutas i Finland.

”Vi gör vårt yttersta för att stöda vår personal och för att främja våra medarbetares möjligheter till sysselsättning. Öppna positioner inom Fazer-koncernens övriga enheter kommer i första hand att erbjudas dem som berörs av en uppsägning. Vi samarbetar med diverse partners såsom den lokala arbetskraftsmyndigheten, utbildningsinstitutioner och partners för återanställningscoachning”, säger Kati Rajala, chef för Fazers affärsenhet för växtbaserade drycker.

Fabriken i Koria fokuserar på produktionen av havregurter

Fazers fabrik i Koria fokuserar i framtiden på produktionen av havrebaserade gurter. Fazer Aito havregurter är växtbaserade produkter, som tillverkas av fermenterad havre och kan används på samma sätt som yoghurt. Fazers avsikt är att inleda export även till internationella marknader.

"Vi ser en god internationell tillväxtpotential för gurter och vår fabrik i Koria är välpositionerad att besvara denna tillväxt tack vare vår högkvalificerade personal och den toppmoderna anläggningen", fortsätter Rajala.

Trots den nuvarande avmattningen i tillväxten, förväntas konsumtionen av växtbaserade produkter växa under de kommande åren och Fazer är starkt engagerad i utvecklingen och produktionen av havrebaserade och andra växtbaserade produkter. Fazer använder högklassig nordisk havre i sina produkter och företaget har en unik tillverkningskompetens inom havre samt en enastående förmåga att utveckla nya havrebaserade produkter.

Fazer Lifestyle Foods

Fazer Lifestyle Foods möter den ökande efterfrågan på hälsosam och växtbaserad mat särskilt bland konsumenter som följer en hållbar livsstil. Företaget erbjuder moderna konsumenter en mängd olika växtbaserade produkter, till exempel havredrycker, frukostprodukter och smoothies. Produktsortimentet innehåller också mjöl, blandningar, mjölförbättringsmedel och ingredienser, sådana som xylitol, som säljs till företagskunder. Fazer är en föregångare inom havre och har gjort betydande investeringar i produktutveckling och produktion av havrebaserade produkter. Fazer Lifestyle Foods är ett av Fazers tre affärsområden. År 2022 sysselsatte det ca 700 personer och omsatte 260 miljoner euro.

Källor

1) Nielsen ScanTrack Sweden, Denmark, Norway & Finland, Plant-based drinks, MAT 2YA Growth, Dec 2022, value & volume

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Lifestyle Foods, anniina.niemisto@fazer.com, +358 40 674 4672

Bilder för redaktionellt bruk: https://fast.fazer.com/l/dWb-vHg9KMhJ

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.