Fazer Food Services deltar i samhällsdebatten på SuomiAreena

Fazer Food Services deltar även i år i debatten på FinlandsArenan i Björneborg den 16–18 juli 2019. Ansvarsfulla matupplevelser och framtida lösningar för finländarna är centrala teman för Fazer Food Services. Fazer Food Services deltar i FinlandsArenan för femte gången.

Kvalitet och ansvarsfull måltidsservice inom social- och hälsovårdstjänsterna

En paneldebatt som arrangeras av Fazer Food Service och Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenterna MTK torsdag 18.7 kl. 13-14 på estraden vid Antinkatu på adressen Antinkatu 5.

Är renkött närproducerad mat i Björneborg? Eller soppa på blodpalt, potatis och fläsk (rössypottu, en landskapsrätt från Uleåborgstrakten) i Helsingfors? Och hur mäter man kvaliteten kring tallriken? Hur försäkrar man sig om ansvarsfull måltidsservice inom socialt- och hälsovården?

Maaseudun Tulevaisuus redaktör Eija Mansikkamäki leder debatten som förs av producent Juha Tenho från Ulvsby, politikern Pertti Hakanen från Sastamala, Fazers kundrelationsdirektör Tuomas Nurmela och distriktschef Terhi Löfstedt från MTK. Temat som behandlas är inhemsk och närproducerad mat och hur nämnda begrepp kunde preciseras noggrannare.

Utöver närproducerad mat dryftas kvalitetskriterierna för offentlig upphandling utgående från bland annat resultaten från PowerMeals-undersökningen om måltidsservice för seniorer i Björneborg. Undersökningen om måltidsservicen för seniorer utfördes 2018 i samarbete med Fazer Food Services och grundtrygghetscentralen i Björneborg. Undersökningsresultaten visade bland annat på märkbara förbättringar i seniorernas livskvalitet och förbättrad sömn.

Under debattens får publiken smaka på en proteinrik kaka som utvecklats på basen av resultaten i PowerMeals-undersökningen; kakan serveras av Chef de Patisserie, produktutvecklare Piia Raunio som är medlem i Fazer Culinary Team.

Podcastserien #oikeussyödähyvin (rätten att äta gott) går på djupet om mat och hållbarhet

I #oikeussyödähyvin förs en fördjupad debatt om mat, hållbarhet, inköp samt betydelsen av samarbetet mellan den offentliga och privata sektorn. Serien består av fem podcastdebatter som behandlar centrala teman inom de offentliga måltidstjänsterna. I podcasterna och videorna står Fazer Food Services kundrelationsdirektör Tuomas Nurmela debattvärd för en rad experter.

I seriens tredje avsnitt begrundar MTK:s distriktschef Terhi Löfstedt och Mervi Mikkola från Fazer Food Services vad begreppet inhemsk innebär och diskuterar kvalitetskedjan från producent till mattallrik.

Alla podcasts i serien finns på SoundCloud och på adressen: https://www.fazerfoodservices.com/fi/asiantuntijuus/podcastit/

Fazer medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Kontaktperson för kommunikationerna under FinlandsArenanveckan:

Marknadsförings- och kommunikationsdirektör Satu Ikäheimo, Fazer Food Services Finland, tfn 050 380 4996, fornamn.efternamn@fazer.com

#fazerporissa #suomiareena #ruokaajollaonmerkitys #ratkaisujaruuasta #oikeussyödähyvin #fazerfoodservices

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact