Fazer Food Services planerar ny operativ organisation i Finland

Fazer planerar att förnya sin operativa organisation för restaurangtjänster för att utveckla sin verksamhet mot starkare kundfokus och säkerställa sin konkurrenskraft i den förändrade affärsmiljön. Fazer inleder samarbetsförhandlingar inom Food Services-affärsverksamheten. Sammanlagt berörs 74 personer. Om de planerade förändringarna verkställs kan de leda till att maximalt 30 arbetsuppgifter avslutas. Fazer stöder de personer, som skulle beröras av ett eventuellt avslutande av arbetsförhållandet.

Fazer planerar att förnya den operativa modellen inom Food Services-affärsverksamheten för att stöda restaurangtjänsternas strategi för tillväxt. Målet är att arbeta med ännu starkare kundfokus. Den operativa verksamheten organiseras enligt planen efter kundgrupper. Målsättningen med de planerade förändringarna är att förstärka Fazer Food Services konkurrenskraft på den förändrade marknaden.

”Vi planerar att dela upp den operativa verksamheten i kundgrupper. Grupperna skulle bli barn och seniorer, studerande och evenemangrestauranger samt den arbetande befolkningen. Målsättningen är att ytterligare fokusera på att erbjuda skräddarsydda servicelösningar och dagliga upplevelser för olika kundgrupper i våra restauranger”, säger Jaana Korhola, verkställande direktör för Fazer Food Services.

Fazer inleder samarbetsförhandlingar inom Food Services-affärsverksamheten, som gäller eventuella förändringar i restaurangorganisationens förmansuppgifter. Sammanlagt 74 personer som arbetar på olika orter i Finland berörs av samarbetsförhandlingarna. Om de planerade förändringarna verkställs kan de leda till att maximalt 30 arbetsuppgifter avslutas.

Det är viktigt för Fazer att försöka säkerställa framtiden för de personer som har arbetat för företaget. ”Vi satsar på åtgärder som främjar möjligheterna att hitta nya jobb och diskuterar personligen situationen med var och en. Vi förmedlar aktivt lediga tjänster inom Fazer-koncernen och samarbetar med arbetskraftsförvaltningen”, berättar Korhola.

Fazer sysselsätter sammanlagt 6 700 personer i Finland, varav 3 300 arbetar för Fazer Food Services. Fazer Food Services erbjuder måltidstjänster i över 600 restauranger i hela Finland.

Frågor från media:

verkställande direktör Jaana Korhola, Fazer Food Services Finland, tel. 040 821 8641

kommunikationsdirektör Satu Ikäheimo, Fazer-koncernen / Fazer Food Services, tel. 050 380 4996

E-postadresserna har formatet fornamn.efternamn(at)fazer.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer 125-årsjubileum och att det är 150 år sedan företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.