Fazer förnyade bageridelikatesserna: Vårens moderna nyheter lyfter sortimentet av söta bageriprodukter

Våren kommer med delikata, intressanta smaker av Fazers Bageri. Nya konditoriprodukter som marknaden älskar dekorerar festbordet och är fina till exempel som gåva. Traditionella godsaker får nya utmanare av bageriprodukter. Ett ljust, mjukt bröd som passar en känslig mage kommer till butikerna och street food-trenden är fortfarande stark.

Sommaren blir en fest av bullar, bakverk och kakor

Sommaren med sina många fester är en gyllene tid för bageri- och konditoriprodukter. Söta bageriprodukter dimper ofta ner i köpkorgen som impulsköp och har seglat upp som ett alternativ till de traditionella godsakerna. Till exempel bullar och längder blir allt populärare bland finländare. Fazer svarar på efterfrågan genom att föra ut på marknaden nya, moderna bakverk och konditoriprodukter samt designa nya, fräscha förpackningar för hela produktkategorin.

Fazer Delikatessbrioche 290 g

En fyllig, delikat formbakad briochelängd är en glädje för vetelängdens vänner vid kaffebordet och som vardagsdelikatess. Vi sparar inte på högkvalitativa råvaror då vi bakar briochen. Fazer Delikatessbriochen har en karamellaktig fyllning och som kryddor kardemumma och en gnutta kanel. Degen är tillverkad på en fördegsrot med lång degvila, för fin smak och struktur. Fazer Delikatessbriochen är laktosfri. I butikerna 28.4.2020.

Fazer Omar bullar 220 g

De små Omar bullarna har en underbart mjuk struktur och en förtjusande kolafyllning som smakar precis som den klassiska karamellen. Fazer Omar bullar kan du njuta av till exempel på en picknickfilt på bryggan, och de är ett delikat alternativ till traditionella godsaker. Produkten är vegansk, mjölkfri, laktosfri och äggfri. I butikerna 28.4.2020.

Fazer Pätkis munkar 60 g

Fazer Pätkis munken är en av sommarens mest väntade nyheter. Fazers serie av munkar med godisvarumärke får en fortsättning då klassikervarumärket med mintchoklad möter den unikt mjuka, lilla munken. Pätkis-munken är i butikerna lagom till Valborg.

Fazer Geisha Chokladmoussebakelse 2 st. 160 g

Fazer Geisha Chokladmoussebakelse är en moussebakelse av sammetslik choklad, med ett underbart hasselnötstryffelhjärta inuti. Bakelsen pryds av vackra ränder och hasselnötstopping. Bakelsen är en låglaktosprodukt. I butikerna 28.4.2020.

Fazer Hallonmoussebakelse 2 st. 160 g

Fazer Hallonmoussebakelse är en lätt luftig moussebakelse med ett delikat hallonsylthjärta. Bakelsen pryds av vita ränder och torkade hallon som topping. I butikerna 28.4.2020.

Fazer Liten Hallon-vitchokladtårta 295 g

Fazer Liten Hallon-vitchokladtårta förenar lätt mjuk moussefyllning, fräsch hallonsylt, rosa glasyr och en vacker pärldekoration. Tårtan är laktosfattig. Liten Chokladtårta har blivit vår mest sålda konditoritårta, konsumenterna gillar små tårtor. I butikerna 28.4.2020.

Fazer Kiwi-citrontårta 560 g

Fazer Kiwi-citrontårta förtjusar med sin vackra färg och fräschör. Under glasyren med kiwismak finns gräddig citronmousse. Produkten är laktosfri. Säljs under en begränsad tid, 28.4–3.7.2020.

Drömmen för den känsliga magen: Äntligen magvänligt, mjukt ljust bröd

Magvänligt bröd intresserar finländarna. Enligt Fazers Stora brödenkät upplevde 53 procent att det är viktigt eller relativt viktigt att brödet är magvänligt1. Nu säljs i butikerna Fazers mjuka, ljusa bröd som passar en känslig mage.

Fazer Magvänliga* Mjuka LOFO Vete-havre-lin 300 g

Fazers magvänliga nyhet är ett delikat, ljust, mjukt, skivat vetebröd, där fullkornshavre och linfrö ger smak och struktur. Mjukt skivat bröd kan du njuta av som sådant eller till exempel rostat.

Brödet är magvänligt tack vare LOFO™ -enzymen som är patenterad av Fazer och som används i bakningen och den spjälker upp 50 % av brödets FODMAP-kolhydrater. Brödet har 50 % mindre FODMAP-kolhydrater än motsvarande ljust skivat bröd (FODMAP 0,2 g/100 g). Lämpar sig för FODMAP-kost. Produkten är mjölkfri och laktosfri. I butikerna 28.4.2020.

* Kalcium främjar matsmältningsenzymernas normala funktion som en del av en balanserad och mångsidig kost och sunda levnadsvanor. Kalciumkälla, kalcium
130 mg/100 g (16 % av jämförelsevärdet för dagligt intag).

Fazer Street Food-produktfamiljen växer

Street food-trenden är fortfarande stark i finska kök. Fazer Street Food-produktfamiljen växer med två nyheter: en större brioche hamburgersemla samt flatbread som kan användas på många sätt i matlagning. Produktfamiljen har nyligen växt med annat än Fazers egna produkter, då företaget inledde street food-samarbete med Snellman Köttförädling. Snellmans produktsortiment innehåller nu produktpar för Fazer Street Food-produkterna, såsom knackkorv för hot dog-semlan och burgerköttfärs för briochesemlan. Båda företagens street food-produkter kan enkelt kännas igen på de enhetliga urbana, svartvita förpackningarna.

Fazer Street Food Stort brioche hamburgerbröd 2 st. 160 g

Fazer Street Food Stort brioche hamburgerbröd är en riktig brioche som bakas vid Fazers bageri i Lahtis på finskt säde, och i degen används riktigt smör och ägg. De flesta som gillar burgare är ense om att briochesemlan är det rätta och bästa brödet för hamburgare. En större storlek än tidigare, precis vad konsumenterna vill ha. I butikerna 28.4.2020

Fazer Street Food Flatbread 4 st. 240 g

Fazer Street Food Flatbread är bakad på surdeg och är ett platt bröd för enkel matlagning. Degen får sin smak av vete och dessutom fullkornsråg och fullkornshavre samt trendig surdeg. Produkten passar utmärkt som pizzabotten eller tortillabröd. I butikerna 28.4.2020.

Källor:

1 Fazers Stora Brödenkät, Red Note Oy. N=805, online-intervjuer 1/2019–2/2019. Ett utgångssampel som representerar Finland.

Bilder:

www.fazergroup.com/sv/media – bildbank – Media_Press – Finland – Leipomouutuudet kesä 2020

Mediekontakt:

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland, e-mail anniina.niemisto@fazer.com, tfn. 040 674 4672.

Fazers mediatelefon tfn. 040 6682 998 vardagar kl. 8-16 och e-mail media@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.