Fazer förnyar utbudet av mellanmål för barn och lanserar en hälsosammare produktfamilj

Fazer svarar på önskemål från föräldrar och lanserar den nya mellanmålsfamiljen Fazer for Minis våren 2021. I Fazers produktutveckling lyssnar man uppmärksamt på konsumenterna och innovationer är i kärnan för verksamheten. Först ut i produktfamiljen är flingor, chips och mjölkdrycker som är framtagna med hänsyn till barns smakpreferenser och med särskilt fokus på mängden salt, socker och fibrer.

”Av föräldrarna i Finland upplever nästan var tredje dåligt samvete av att servera ohälsosamma mellanmål och 40 procent skulle vilja ge sina barn hälsosammare alternativ som barnen faktiskt gillar1”, säger Erika Aaltonen, produktchef på Fazer.

Fazer utvecklar hela tiden nya produkter som tillgodoser konsumentbehoven. Genom en intern innovationstävling i företaget föddes idén om produktfamiljen Fazer for Minis, som omfattar hälsosammare mellanmålsprodukter enkom framtagna för barn och där man inte har gett avkall på smaken.

”Mellanmål och lättätna snacks hör till vardagen i många barnfamiljer. Hur hälsosamma produkterna än är äter barnen dem inte om de inte har en smak och konsistens som barnen gillar”, säger Aaltonen, som själv är mamma till tre barn.

De första nyheterna i produktfamiljen Fazer for Minis lanseras i butik i vår. Lanseringen omfattar hälsosammare flingor, mjölkdrycker och chips. Varje produkt finns i två smakalternativ.

”Vi jobbar redan med att utveckla fler välsmakande produkter i denna produktfamilj, och fler Fazer for Minis-nyheter kommer att lanseras i butik under detta år”, säger Aaltonen.

Salt, socker och fibrer under luppen

Enligt undersökningar får barn i dagisåldern i sig för mycket salt och hårda fetter via kosten2, och i Finland finns det en efterfrågan på mer hälsosamma och lättanvända snacksprodukter för barn1.

”Föräldrarna är medvetna om sockrets skadliga effekter, men vid det dolda saltet fästs ännu inte tillräcklig uppmärksamhet. Barn som tillägnar sig hälsosamma mat- och smakvanor i barndomen har en bra grund för ett hälsosamt leverne som vuxna”, säger Marika Laaksonen, doktor i näringsfysiologi på Fazer.

Regelbundna och välbalanserade måltider upprätthåller blodsockret och därigenom barnens energinivåer och ork under dagen.

”Vi talar om hjärnvänlig Fazer Brainhow-mat. Fazer for Minis-produkterna ger barnen högkvalitativ energi och innehåller näringsämnen som är bra för hjärnan. Flingorna och dryckerna har dessutom Hjärtmärket, vilket innebär att de är näringsmässigt bättre val i sin kategori.”

Fazer for Minis-produkter våren 2021

Fazer for Minis Havrechips 150 g

• Smakalternativ: Sour Cream & Onion (gräddfil och lök) och Taco.
  • Produkterna tillverkas av inhemsk havre på Fazers surskorpsbageri i Lahtis.
  • Produkterna är fiberrika (Sour Cream & Onion 10 %, Taco 9,4 %).
  • Sour Cream & Onion innehåller 6,9 % socker, men endast 2 % tillsatt socker. Taco-versionen innehåller 5,5 % socker, men endast 3 % tillsatt socker.
  • Saltinnehållet är endast 0,7 %.
  • Mjölkfri och laktosfri

Fazer for Minis Havrestjärnor 400 g

• Fazer for Minis Havrestjärnor är flingor som passar till frukost, mellanmål eller kvällsmål.
  • Utmärkta även att packa ner i en liten lunchlåda eller att plocka i sig naturella.
  • Smakalternativ: havre och kakao.
  • Tillverkas av finländsk spannmål på Fazers egen kvarn i Sverige.
  • Produkterna är fiberrika (Havrestjärnor Kakao 7,3 %, Havrestjärnor 6,3 %).
  • Produkterna innehåller totalt 15 g socker, varav en del är naturligt förekommande i spannmålen.
  • Saltinnehållet är endast 0,8 %.
  • Hjärtmärket
  • Mjölkfri och laktosfri

Fazer for Minis Mjölkdryck 2,5 dl

• Smakalternativen är kakao och mango.
  • Mjölken är inhemsk. Drycken med mangosmak är inhemsk till 96 % och drycken med kakaosmak till 98 %.
  • Produkterna tillverkas på Fazers fabrik i Koria i Finland.
  • Den mangosmakande mjölkdrycken innehåller inget tillsatt socker alls, sockerarterna är naturligt förekommande i frukten och mjölken. Den kakaosmakande drycken innehåller 6 % socker, men endast 1,2 % tillsatt socker. Merparten av sockret är naturligt förekommande i mjölken.
  • Saltinnehållet är endast 0,1 % och det är naturligt förekommande i mjölken.
  • Hjärtmärket
  • Laktosfri

Källor:

1 Mellanmålsundersökning, Foodwest 03/2018, n = 324
2 Forskningsprojektet Dagis, Samfundet Folkhälsan och Helsingfors universitet, 2019

Bilder som lämpar sig för tryck:

fast.fazer.com – Public Image Bank – Media_Press – Finland – Fazer for Minis

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland, tfn +358 40 674 4672, anniina.niemisto@fazer.com
Fazers medietelefon är öppen vardagar klockan 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.Northern Magic. Made Real.