Fazer fortsätter att använda enbart inhemskt spannmål trots att priserna har höjts kraftigt

Problem med tillgången och pristryck i fråga om särskilt spannmålsbaserade råvaror, förpackningsmaterial och energi har tilltagit avsevärt till följd av kriget i Ukraina. Trots att spannmålspriserna har höjts kraftigt håller Fazer fast vid sitt åtagande och använder enbart inhemskt spannmål i sin produktion även i fortsättningen. Att använda inhemskt spannmål är också ett viktigt sätt för Fazer att främja hållbar odling

I ett instabilt geopolitiskt läge betonas vikten av försörjningsberedskap i fråga om inhemska livsmedel ytterligare. Finland är 80 procent 1) självförsörjande vad gäller livsmedel, en nivå som hör till de högsta i världen.

”Det är ytterst viktigt att hela den inhemska livsmedelskedjan förblir funktionsduglig. För att garantera försörjningsberedskapen måste hela värdekedjan kunna fungera och vara lönsam. Det krävs omfattande samarbete och insatser för att vi ska klara av krisen inom livsmedelsbranschen”, säger Lara Saulo, chef för affärsområdet Fazer Bageri.

”Dessvärre kommer såväl producenterna, industrin och handelsbranschen som konsumenterna att drabbas av ökade kostnader till följd av krisen. Genom att välja inhemska produkter kan vi alla bidra till att den finländska livsmedelskedjan bibehåller sin livskraft”, säger Saulo.

Trots att råvarupriserna har höjts kraftigt använder Fazer även i fortsättningen enbart inhemskt spannmål vid produktionen av konsumentprodukter.

”På grund av krisläget har vi sett över våra befintliga odlaravtal vad gäller prissättningen. Vi betalar primärproducenterna betydligt mer för spannmålet än under den förra skördesäsongen. Till exempel är det pris vi betalar för vete och havre för närvarande mer än dubbelt så högt som under föregående skördesäsong”, säger Jarkko Arrajoki, VD för Fazer Kvarn.

Att använda inhemskt spannmål är också ett viktigt sätt för Fazer att göra en miljöinsats. Fazer har arbetat systematiskt för hållbar spannmålsodling i närmare 10 år, då företaget gjorde sitt första åtagande för Östersjön.

”Vi kallar detta arbete Fazers Spannmålsvision. Med hjälp av det vill vi säkerställa att vårt spannmål har odlats på ett hållbart sätt. Våra viktigaste mål är att förebygga övergödning av vattendragen, skydda den biologiska mångfalden, minska användningen av bekämpningsmedel och lagra kol i marken. Vi ser gärna att principerna för hållbar spannmålsodling enligt Fazers Spannmålsvision blir minimikravnivån för odlingen i Finland”, säger Arrajoki.

Fazers Spannmålsvision utvecklas aktivt i tätt samarbete med de inhemska odlarna. Målet med programmet är att allt spannmål som Fazer använder i konsumentprodukter i Finland och Sverige ska uppfylla principerna för hållbar spannmålsodling senast 2025.

(1 Föreningen Matinformation rf: https://www.ruokatieto.fi/sites/tietohaarukka-2021/index.html#/article/1/page/1

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Lifestyle Foods, anniina.niemisto@fazer.com, +358 40 674 4672

Fazers medietelefon betjänar vardagar kl. 8.00–16.00, tfn. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Norden, Baltikum och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2021 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet medarbetare till ca 8 000.