Fazer fortsätter att investera i framtidens mat – leder Solar Foods A-seriens finansieringsomgång på 15 MEUR

Fazer ser matinnovationer som en central del av en hållbar framtid. Fazer fokuserar på matupplevelser och genom att investera i foodtech förstärker Fazer sitt fokus på framtidens hållbara matlösningar. Parallellt med ett antal andra foodtech initiativ, leder Fazer A-seriens finansieringsomgång i Solar Foods. Vid sidan om Fazer, deltar fyra andra investerare i A-seriens finansieringsomgång, som är en av de mest betydelsefulla inom foodtech i Norden.

Fazer-koncernen fortsätter att implementera sin framtidsorienterade tillväxtstrategi. Som ett led på denna resa och med ambitionen att bli en föregångare inom foodtech, leder Fazer A-seriens finansieringsomgång i start-up-bolaget Solar Foods. Fazer och Solar Foods ingick strategiskt partnerskap 2019. Solar Foods är ett finskt start-up bolag inom foodtech som utvecklat ett alldeles nytt slags protein, Solein®. Med finansiering från Fazer och fyra andra investerare, Bridford Investments Limited, Agronomics Limited, Lifeline Ventures and CPT Capital, skall Solar Foods fokusera på att vidareutveckla proteinet för mer omfattande konsumentanvändning samt bygga en produktionsfacilitet i demoskala. Fazer kommer fortsättningsvis att stöda Solar Foods med samarbete i forskning, innovation och kommersiell utveckling. Som en följd av den slutförda finansieringsomgången är Fazer den största enskilda ägaren i det finska start-up bolaget med ett aktieinnehav på ca. 15 %.

Hållbar mat och näring ligger högt på Fazers forskningsagenda och innovationer och foodtech är nyckelfaktorer ni implementeringen av Fazers strategi.

”Vårt långa arv erbjuder oss den grund som krävs för att vi skall kunna anamma djärva innovationer. Vi vet att det globala matsystemet behöver förändras för att kunna svara på den växande efterfrågan på mat i framtiden. Med hjälp av strategiska partnerskap och investeringar i foodtech kan vi spela en viktig roll i skapandet av en mera hållbar framtid. Investeringen i Solar Foods och vårt strategiska partnerskap med dem tar oss vidare på denna framtidsresa.” säger Christoph Vitzthum, koncernchef för Fazer-koncernen.

Aktivt samarbete med fokus på forskning och innovation

Det strategiska partnerskapet inleddes i september 2019 med fokus på forskning, innovation och kommersiell utveckling. Fazer-koncernen erbjuder resurser och expertis för att stöda Solar Foods i vidareutvecklingen av proteinet Solein®. Solein® är ett koldioxidneutralt protein som kan produceras oberoende av jord, väder och klimat. Samarbetet med Solar Foods stöder många av Fazers strategiska mål, inklusive det centrala hållbarhetsmålet på 50 % mindre utsläpp.

Fazer tror starkt på Solar Foods innovation och det nya proteinets transformativa potential inom olika matanvändningar. Fazer har förbundit sig till att stöda Solar Foods i att skala upp verksamheten genom att dela industriexpertis och genom aktivt samarbete inom forskning och kommersiell utveckling.

”Fazer fortsätter att utforska det nya proteinet, dess egenskaper och förutsättningar inom mat. Vi har siktet på att vara den första aktören som erbjuder produkter med den nya ingrediensen. Vi ser fram emot att fortsätta det goda samarbetet.” säger Jussi Loponen, Direktör för Fazer-koncernens forsknings- och innovationsenhet Fazer Lab.

”Vi är mycket entusiastiska över att Fazer, som fokuserar på matupplevelser och som dessutom delar vår vision om en mera hållbar framtid, investerar i vår verksamhet. De medel som erhålls under finansieringsomgången gör det möjligt för oss att framskrida med den planerade produktionsanläggningen och främja kommersialiseringen av proteinet Solein®.” säger Pasi Vainikka, VD för och en av grundarna av Solar Foods.

Hållbar mat för en mera hållbar framtid

Hållbarhet har en central roll i Fazers strategi. Fazer ser matinnovationer som en lösning för en mera hållbar framtid. Hur vi odlar, producerar och konsumerar mat har en stor inverkan på miljön, samhället och vårt välmående. Förändringar i matsystemet och konsumtionsvanorna är centrala i motverkandet av klimatförändringarna, men för att förändra matsystemet krävs djärv forskning och innovationer. Omkullkastande innovationer krävs för att möta den växande efterfrågan på mat i framtiden. Fazer tror på öppen innovation och tvärvetenskapligt samarbete för att skapa hållbara lösningar med samhällelig betydelse.

Några av Fazers senast exempel på investeringar i innovation inkluderar LOFOTM-enzymet och den banbrytande xylitolfabriken som byggs i Lahtis, där det kommer att produceras xylitol av havreskal, en sidoprodukt från havrekvarnen.

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 29 98 media@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.Northern Magic. Made Real.