Fazer gjorde stora framsteg i att omvandlas till ett modernt, hållbart matföretag

Liksom världen runtomkring, så förändras även Fazer. 2017 var ett år av förnyelse och innovation för Fazer. Vi har nu publicerat vår årsredovisning för år 2017 på fazergroup.com/årsredovisning

Vi har definierat en ny strategi för 2018–2022. Vårt fokus för de kommande åren är att skapa mervärde genom portföljval, tillväxt, fortsatt intern effektivitet och strukturella förbättringar.

Vår ambition är att öka omsättningen med 6–8 procent årligen och uppnå ett koncern-EBITDA på minst 12 procent. Vi ska bli ett modernt, hållbart matföretag med en gemensam strategisk riktning. Vi har som mål att stärka vår konsumentorientering och etablera oss som en innovativ trendsättare. Vi ska höra till topp två i våra kategorier på utvalda marknader i Nordeuropa.

För att nå våra strategiska mål bygger vi vidare på vårt breda utbud av högklassiga produkter och tjänster, engagemanget och expertisen hos våra medarbetare, vår högpresterande kultur och våra ansedda varumärken. Vi kombinerar vårt gedigna arv med djärva innovationer för att erbjuda förstklassiga smaker och minnesvärda upplevelser. Vi fortsätter att säkerställa att hållbarhet har en viktig roll i allt vi gör.

Välkommen att bekanta er med detta och mycket mera online! Läs mer om vår strategi, vårt resultat, våra varumärken och vårt företagsansvar här

Fazer koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, vegetabiliska måltider och mjölkfria produkter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Vi har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Yrityksestä

Fazer-koncernen Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Northern Magic. Made Real.