Fazer har slutfört försäljningen av Fazer Food Services till Compass Group PLC

Fazer-koncernen fokuserar på sina snabbrörliga konsumentprodukter har nu slutfört försäljningen av Fazer Food Services till Compass Group.

Fazer-koncernen påskyndar sin omvandling till ett modernt hållbart matföretag med en gemensam riktning genom att förverkliga sin strategi med fokus på snabbrörliga konsumentprodukter och sin direkt till konsument inriktade verksamhet. Som ett led i omvandlingen avtalade Fazer-koncernen i juni 2019 om försäljningen av Fazer Food Services till Compass Group. Denna transaktion har nu slutförts och från och med den 1 februari 2020, överförs ägandet av måltidstjänsterna till Compass Group.

Fazer Food Services grundades under namnet Fazer Catering år 1976. Fazer utvecklade verksamheten i över 40 år till den omfattning den har idag, med över 7 000 medarbetare. Fazer Food Services har mer än 1 000 restauranger, varav 500 i Finland, 230 i Sverige, 150 i Danmark och 120 i Norge. Därtill finns ett produktionskök i Estland.

”Med sin nya ägare är verksamheten nu redo att ta ytterligare steg för att främja utvecklingen av den nordiska marknaden för måltidstjänster. Jag vill passa på att tacka alla våra fantastiska kolleger i Fazer Food Services. Fazer-koncernen fortsätter med fokus på snabbrörliga konsumentprodukter. Vi förverkligar vår strategi och omvandlas till ett modernt hållbart matföretag med en gemensam riktning.” säger Christoph Vitzthum, koncernchef för Fazer.

Fazer-koncernen förbinder sig att stötta Compass Group och den verksamhet för måltidstjänster som tidigare ägdes av Fazer för att möjliggöra en smidig övergång. Fazer har även avtalat om att i Finland licensiera varumärket och konceptet för Fazer Food & Co under tre år.

Med fokus på matupplevelsen, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Fazer formar framtidens smaker, traditioner och matupplevelser förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter. Vi fokuserar på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med fokus på snabbrörliga konsumentprodukter och vår direkt till konsument inriktade verksamhet, omvandlas Fazer till ett modernt hållbart matföretag med en gemensam riktning. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.