Fazer har tagit i bruk Finlands första eldrivna lastbil för sina brödtransporter: Rågbröd transporteras från Lahtis till Vanda utan utsläpp

Finlands första eldrivna lastbil transporterar nu Fazers bröd mellan Lahtis och Vanda. Den nya lastbilen kan kännas igen på dess Reissumies-image.

Semitrailerekipaget har sedan juli transporterat färskt rågbröd utsläppsfritt från Fazers bageri i Lahtis till Vanda distributionscentral.

”Fazer-koncernen har som målsättning att minska sina utsläpp med 42 % senast år 2030 i jämförelse med utgångsåret 2020. Vi tar våra första betydande steg nu även inom Fazer Bageri Finland och påbörjar utsläppsfria godstransporter. Tack vare den nya eldrivna lastbilen kan vi transportera flera tusen lastpallar med bröd om året utan koldioxidutsläpp. Den eldrivna lastbilen minskar Fazer Bageri Finlands koldioxidutsläpp med ca 23 000 kg årligen jämfört med transport med dieselfordon”, berättar Marko Bergholm, verkställande direktör vid Fazer Bageri Finland.

”Vi planerar att andelen utsläppsfria transporter skulle fortsättningsvis öka i framtiden. Vi uppskattar och mäter koldioxidfotavtrycket för våra bageritransporter regelbundet och vi använder oss redan nu av bland annat biogaslastbilar. Vi kommer att öka antalet eldrivna lastbilar på våra rutter i mån av möjlighet,” fortsätter Bergholm.

Den elektriska lastbilen kan trafikera rutten mellan Lahtis och Vanda utan mellanladdning eftersom batteriet hålls laddat under 300 km om sommaren och 220 km om vintern. Den eldrivna lastbilen trafikeras av Storemen Logistics Oy (Logitri Oy).

42 % mindre utsläpp senast 2030​

Att värna om människornas och miljöns välbefinnande är en del av Fazers arv och framtid. Vår ambition är att vara en innovativ ledare i all vår verksamhet. ​

Fazer har åtagit sig att följa de vetenskapligt baserade målen (SBTi) och våra mål för minskade utsläpp ligger därmed i linje med målen i Parisavtalet, dvs. att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C. Vi fokuserar på att öka andelen icke-fossila bränslen och förbättra energieffektiviteten. Vi har ett nära samarbete med olika leverantörer och samarbetspartner för att minska utsläppen i hela värdekedjan. ​

Den eldrivna lastbilen har en Reissumies-reklam på sidan med budskapet: ”Den eldrivna lastbilen håller Reissumies på vägen. Nu utan utsläpp.” QR-koden invid tar läsaren till en webbsida med mera information om ämnet och Fazers hållbarhetsteman.

Bilder: https://fast.fazer.com/l/k7XQ72B6BKMb

Mediekontakt:

Tarja Kuusela, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland

tarja.kuusela@fazer.com, tel. +358 40 587 6063

Fazers medietelefon är öppen mån–fre kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Fazer Bageri Finland

Fazer är marknadsledande inom bageribranschen i Finland. Fazers stora bagerier ligger i Vanda, Lahtis och Villmanstrand. Företaget har även 133 butiksbagerier i dagligvarubutiker där hantverksbagare bakar bröd på plats för hand av inhemskt mjöl. Fazer Bageri sysselsätter totalt cirka 1 700 personer i Finland. Fazers produktion av bageriprodukter är inhemsk till ca 92 procent.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.