Fazer har tagit reda på vilka lunchrätter finländarna gillar bäst – laxrätterna ökar i popularitet

Laxrätter har blivit betydligt mer populära jämfört med favoritlunchenkäten för två år sedan. I topp fem finns storfavoriterna köttbullar med potatismos, lasagne och stekt siklöja. Vegetariska rätter håller sig kvar i topp tio. Favoritmatsveckorna ordnas i mars-april i Fazers Amica-restauranger runt om i Finland.

Laxrätter har tagit ett tydligt kliv upp på en förstaplats i Fazer Food Services favortlunchenkät. Jämfört med enkäten som gjordes för två år sedan finns storfavoriterna köttbullar med potatismos, stekt siklöja och lasagne fortfarande i topp fem. Förutom lax har Kyckling Kiev klättrat och hamnar nästan på prispallen. Vegetariska rätter är fortsatt populära eftersom de hänger kvar i topp tio.

Favoritlunchrätter 2019 TOPP 10

1. Lax
  2. Köttbullar med potatismos
  3. Stekt siklöja
  4. Kyckling Kiev
  5. Lasagne
  6. Fisksoppa
  7. Vegetariska och veganska rätter
  8. Tortillas
  9. Spenatplättar
  10. Pizza

”De långvariga favoriterna pizza och tortillas har sjunkit i popularitet medan husmanskost har ökat. Det kan bero på att man numera oftare gör pizza och tortillas hemma, vilket leder till att husmanskosten har gått om dem. Våra kunder uppskattar god husmanskost”, säger Marianne Nordblom, direktör för gastronomi och produktutveckling på Fazer Food Services Finland.

”Vegetariska rätter behåller sin plats i topp tio. Kyckling Kiev är just nu så populär bland studerande att de till och med har skapat ”Vi vill ha Kyckling Kiev”-sidor i sociala medier”, berättar Marianne Nordblom.

Mellan den 14 och 27 januari 2019 deltog 1 670 personer från olika håll i Finland i favoritlunchenkäten på Amica.fi. Svarspersonerna gavs några färdiga alternativ som hade framkommit tidigare i Amica-restaurangernas egna restaurangspecifika favoritlunchenkäter. Utöver de färdiga alternativen hade varje svarsperson möjlighet att uppge sin egen favoritlunchrätt.

De omåttligt populära favoritmatsveckorna ordnas igen i Amicas restauranger under vardagar i mars-april runt om i Finland. Under favoritmatsveckorna serveras de favoriträtter som framkommit i enkäten. Du hittar alla öppna Amica-restauranger på amica.fi.

Ytterligare information

Fazers medietelefon: tfn +358 40 6682 998, vardagar kl. 8–16 eller media@fazer.com

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact