Fazer har undertecknat avtal om försäljningen av sitt ryska dotterbolag

Fazer har undertecknat ett avtal med Moskvas ledande bageriföretag Kolomenskij Bakery and Confectionery Holding om försäljning av Fazers ryska dotterbolag.  Alla relevanta myndighetsgodkännanden har erhållits, inklusive godkännandet från Rysslands federala antimonopolmyndighet (FAS). Transaktionen slutförs utan dröjsmål och därmed upphör all Fazers verksamhet i Ryssland. Värdet på affären publiceras inte.

"Jag är glad att vi har tecknat avtal om försäljningen av vår ryska verksamhet. Att lämna Ryssland är en komplex process och nu är vi ett steg närmare att kontrollerat och fullständigt lämna landet." kommenterar Christoph Vitzthum, koncernchef för Fazer.

Fazer tillkännagav sin avsikt att lämna Ryssland den 6 mars, och hade före det meddelat att all export och investeringar till Ryssland avbryts. Den lokala ledningen har skött verksamheten i Ryssland självständigt efter tillkännagivandet. Sedan beslutet fattades har Fazer arbetat målmedvetet för att hitta en passlig köpare och på samma gång framskridit med de interna förberedelserna, så som separeringen av IT-system. Som en del av avvecklingsprocessen har det ryska dotterbolaget bytt namn till Hlebny Dom och användningen av Fazer som produktvarumärke upphör helt senast i mitten av maj.

År 2021, uppgick omsättningen från Ryssland till ca 157 miljoner euro, vilket motsvarande 13 % av koncernens omsättning. Verksamheten omfattar tre bagerier i St. Petersburg och ett i Moskva. Dotterbolaget har ca 2 300 anställda. Alla Fazers anställda i Ryssland överförs till den nya ägaren.

Fazers medietelefon betjänar vardagar kl. 8.00–16.00 EET, tfn. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Joséphine Mickwitz, EVP, Kommunikation & Hållbarhet, tfn. +358 400 784 889, josephine.mickwitz@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Norden, Baltikum och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2021 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet medarbetare till ca 8 000.