• Fazer Group/

Fazer inleder förhandsförsäljning av unika spannmålsbaserade Fazer Taste the Future-konfektyrkakor utan kakao

Fazer kartlägger aktivt förändringar i konsumenttrender och -krav och driver utvecklingen av livsmedelsindustrin. En av Fazers prioriteringar är att introducera innovativa och hållbara livsmedelslösningar, och i linje med detta lanserar Fazer en unik vegansk konfektyrkaka, Fazer Taste the Future, som tillverkas utan kakao. Den nya konfektyrkakan tillverkas av mältad finsk spannmål och finns i två olika smaker. Konfektyrkakan kommer att säljas i en begränsad utgåva vid utvalda Fazer Retail-enheter från och med den 16 maj 2023. Den spännande innovationen är en del av Fazers agenda för att utveckla framtidens choklad.

Konsumenterna är allt mer medvetna om den inverkan maten har på både välbefinnandet och miljön och förväntar sig att företag ska erbjuda lösningar för en hållbar livsstil. Fazers högklassiga och läckra sortiment av vegansk konfektyr tillgodoser det ökande kravet på konfektyrprodukter som är bra för både miljön och välbefinnandet, och nu lanserar företaget ett läckert tillskott i sitt sortiment.

Den nya unika innovationen, konfektyrkakan Fazer Taste the Future, skapades genom att noggrant analysera smakprofilerna hos olika finska sädesslag och kombinera dem med andra växtbaserade ingredienser. Smaken av mältad råg skapas genom att den rostas lätt tills den får en brun färg. Detta ger en djup, rostad och bitter smak som ofta jämförs med smaken av kakao. Den specifika smakprofilen kompletteras med vegetabiliskt fett, vilket resulterar i en läcker konfektyrkaka som smälter i munnen.

Fazers nyhet finns i två smaker – blåbär och salt kola. I linje med Fazers åtagande att frångå palmolja i alla sina konfektyr- och kexprodukter före utgången av 2024 är konfektyrkakan även palmoljefri.

Fazer omvandlar innovationer till läckra och hållbara produkter

”Hållbarhet är en viktig innovationsdrivare för oss. Utöver våra populära växtbaserade Karl Fazer Oat Choco-kakor vill vi introducera nya alternativ. Våra skickliga chokladforskare lyckades ta fram en unik, läcker lösning där lokalproducerad råg används i stället för kakao i konfektyrkakan. Råg är ett väldigt populärt sädesslag i Norden, och dess fylliga och rika smakprofil passar utmärkt för detta utvecklingsprojekt”, säger Annika Porr, Senior Manager vid Forward Lab inom Fazer Konfektyr.

Spannmålen, havre och råg, i båda smakvarianterna av konfektyrkakan kommer från Lahtisregionen i Finland.

Fazer Caféer och Gateau-butiker utmärkta plattformar för testförsäljning

”Världen förändras i snabb takt och det blir allt svårare att förutse konsumentbeteendet och -kraven. För att kunna hänga med i konsumentbehovens utveckling är direkt konsumentfeedback mycket värdefull. Vi möter tusentals konsumenter varje dag i våra Gateau-butiker och våra caféer. Dessa konsumentkontakter utgör en utmärkt plattform för testförsäljning”, säger Johan Rosenblom, VD för Fazer Retail, som driver 62 bageributiker och caféer under varumärkena Fazer Café och Gateau i Finland och Sverige.

Den begränsade utgåvan av båda Taste the Future-smakerna kommer att säljas på Fazer Café Glogatan 3 i Helsingfors samt i Gateau-butikerna i Sturegallerian i Stockholm och på Södra Förstadsgatan i Malmö från och med den 16 maj. Under testförsäljningen samlar Fazer in feedback från konsumenterna för att vidareutveckla produkterna.

Taste the Future bidrar till Fazers projekt för alternativa kakaoinköp

Den nya Taste the Future-konfektyrkakan är nära kopplad till Fazers strategi att positionera sig som en innovativ föregångare. Även om Fazer, i enlighet med företagets hållbarhetsambitioner, har förbundit sig att motverka klimatförändringarna, finns det också ett behov av att utforska alternativa hållbara kakaokällor.

”Fazers högsta prioritet är att säkerställa hållbar hantering av kakaoinköpen genom att säkerställa lönsam odling och förbättra välfärden i kakaoodlarsamhällena. Eftersom klimatförändringarna hotar de traditionella regionerna för kakaoodling finns det dock ett behov av att även utforska alternativa råvaror för hållbar kakao”, säger Heli Anttila, direktör för produktutveckling inom Fazer Konfektyr.

Fazer har redan, i samarbete med VTT, fått de första framgångsrika resultaten av cellodlad kakao, som är en del av Fazers arbete med att utforska alternativa kakaokällor. Även om användningen av cellodlad kakao fortfarande ligger långt i framtiden, så är det nu rätt tid för Fazer att djärvt utforska dess möjligheter.

Konfektyrkakan Fazer Taste the Future

• Fazer Taste the Future är en spannmålsbaserad konfektyrkaka. Kakan tillverkas helt utan kakao. I stället innehåller den 10 procent mältad råg.
  • Nyheten kallas konfektyrkaka eftersom kakan tillverkas utan kakao.
  • Konfektyrkakan finns i två smaker – Blåbär och Salt kola – som har en mjuk, läcker konsistens och en behaglig eftersmak av malt. Varianten Blåbär har en söt smak med små blåbärsbitar. Varianten Salt kola har en saltsöt smak och innehåller krispiga kolabitar.
  • Produkten är veganvänlig och palmoljefri.
  • Handgjorda Fazer Taste the Future-kakor kommer att tillverkas i en begränsad utgåva i Helsingfors. De handgjorda konfektyrkakorna kommer att säljas på Fazer Café Glogatan 3 i Helsingfors samt i Gateau-butikerna i Sturegallerian i Stockholm och på Södra Förstadsgatan i Malmö från och med 16 maj 2023.
  • Pris: 4,90 euro/st.

Heli Anttila, direktör för produktutveckling, Fazer Konfektyr, tfn +358 40 752 0324, heli.anttila@fazer.com

Annika Porr, Senior Manager, Forward Lab, Fazer Konfektyr, tfn +358 400 863 343, annika.porr@fazer.com

Johan Rosenblom, VD, Fazer Retail, tfn +46 704 543 140, johan.rosenblom@fazer.com

Fazer Media desk, tfn +358 40 668 2998 (vardagar 8.00–16.00 EET), media@fazer.com

Tryckfärdiga bilder: https://www.fazergroup.com/media/   – Public Image Bank – Media_Press_Finland – Fazer Taste the Future tablets

Fazers ambition är att vara en innovativ ledare i all sin verksamhet. Därför investerar koncernen i forskning och utveckling enligt sin strategiska prioritering att påskynda tillväxt genom innovationer, trendiga kategorier och foodtech.

Mer information om Fazers ambitioner samt Fazers årsredovisning 2022 finns på:

#tastethefuture #plantbased #candytablet #fazercafé #gateau #northernmagicmadereal

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.

Lainaukset

Annika Porr, Senior Manager vid Forward Lab inom Fazer Konfektyr