Fazer inleder samarbete med webbutiken JD.com

Som en del av sin tillväxtstrategi undersöker Fazer möjligheterna att utvidga sin verksamhet på den kinesiska marknaden och inleder samarbete med webbutiken JD.com.

I Fazers strategi betonas tillväxt, lönsamhet och internationalisering. Som en del av sin tillväxtstrategi undersöker Fazer möjligheterna att utvidga sin verksamhet på den kinesiska marknaden och inleder samarbete med den stora kinesiska återförsäljaren, webbutiken JD.com. Fazer-produkter har sålts i Kina sedan hösten 2017 då K-gruppen som den första finländska dagligvaruaktören inledde webbhandel med livsmedel i Kina. Samarbetet med JD.com breddar Fazers produktutbud på den kinesiska marknaden genom lansering av chokladprodukter under varumärkena Karl Fazer, Geisha och Pure Dark.

Internationell verksamhet har varit en del av Fazer under hela företagets 126 år långa historia. Den första exportprodukten, Kröningsmarmelad, skickades ut i världen redan i början av 1900-talet. Fazer har i många år haft en stark ställning inom den internationella travel retail-konfektyrverksamheten.

”Vi utnyttjar våra erfarenheter från internationella flygplatser även på den kinesiska marknaden. Det finns ett stort sug efter nordiska livsmedel bland de kinesiska konsumenterna och vi är mycket glada över att få introducera finländska smakupplevelser i Kina tillsammans med våra starka samarbetspartner”, säger Tom Lindblad, VD för Fazer Konfektyrs kommersiella enheter.

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 29 98.

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr
tfn +358 44 710 88 60 liisa.eerola@fazer.com

JD.com mediekontakt: Josh Gartner, press@JD.com

Bilder: www.fazergroup.com/pictures - Media_Press - JD.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Yrityksestä

Fazer-koncernen 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Northern Magic. Made Real.