Fazer inleder samarbetsförhandlingar på konfektyrfabriken i Vanda

Fazer inleder samarbetsförhandlingar av ekonomiska och produktionsrelaterade grunder. Förhandlingarna omfattar en del av personalen på konfektyrfabriken i Vanda. Fazer planerar uppsägningar och permitteringar på grund av förändringar i efterfrågan och för att säkerställa sin lönsamhet.

Anpassningsåtgärder krävs på grund av förändringar i efterfrågan och för att säkerställa produktspecifik lönsamheten. Produktionskapaciteten överstiger efterfrågan och arbetskraftsresursen måste anpassas till det rådande läget. Efterfrågan på exempelvis specialprodukter och -konfekt har minskat till följd av covid-19-krisen och stilleståndet inom den internationella travel retail-verksamheten.

Vi inleder samarbetsförhandlingar på konfektyrfabriken i Vanda

Fazer inleder samarbetsförhandlingar som omfattar en del av personalen på konfektyrfabriken i Vanda. Förhandlingarna omfattar totalt 120 personer. De planerade åtgärderna bedöms ha inverkan på personalresurserna. Permitteringar ska enligt planen verkställas i högst 90 dagar per anställd under innevarande år. Ifall planerna förverkligas kan det leda till att högst nio arbetsförhållanden avslustas.

Samarbetsförhandlingarna börjar tidigast 2.3.2021 och målet är att slutföra dem under en förhandlingstid på två (2) veckor.

Om de slutförda förhandlingarna resulterar i uppsägningar, kommer Fazer att stöda dem, som kunde beröras av en eventuell uppsägning och främja deras möjligheter till ett nytt jobb. Fazer kommer att samarbeta med arbetskraftsförvaltningen i området.

Fazers medietelefon betjänar vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Yrityksestä

Fazer-koncernen Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Northern Magic. Made Real.