Fazer investerar 30 miljoner euro i sin kvarnverksamhet

Fazer-koncernen fortsätter att förverkliga sin framtidsorienterade tillväxtstrategi och investerar i hälsosam och hållbar nordisk havre. Fazer investerar över 30 M€ i sin kvarnverksamhet och fördubblar kvarnkapaciteten i både Lahtis, Finland och i Lidköping i Sverige. Den globala efterfrågan på havre ökar snabbt, och med stöd av denna strategiska investering, vill Fazer bli den ledande aktören inom växtbaserad mat i norra Europa.

Fazer omvandlas till ett modernt hållbart matföretag med en gemensam riktning och fortsätter att förverkliga sin ambitiösa tillväxtstrategi med syfte att befästa sin position som den ledande aktören inom växtbaserad mat i norra Europa. Målet är att ställa konsumenten i främsta rum genom att fokusera på snabbrörliga konsumentprodukter och direktförsäljning till konsument.

“Fazers mål är att växa i norra Europa och internationellt. Dagens medvetna konsumenter värdesätter både bekvämlighet och välmående och Fazers tillväxt baseras på djupa konsumentinsikter som vi omsätter till innovativa produkter och positiva matupplevelser. Havre är ett superlivsmedel som har framgång världen över. Med vår expertis inom havre tar Fazer nu verksamheten till nästa steg”, säger Christoph Vitzthum, koncernchef för Fazer-koncernen.

Investeringen, som i helhet uppgår till 30 M€, kommer att fördelas jämt mellan kvarnarna i Lahtis och i Lidköping. Fazer bygger två nya kvarnar, som kommer att fördubbla företagets nuvarande havrekvarnskapacitet. Efter att tillbyggnaderna färdigställts, kommer Fazer att vara nummer ett inom havre i Norden och en av ledande aktörerna i Europa.

“Expertis inom havrerelaterad kvarnverksamhet, forskning och utveckling kommer i framtiden att spela en ännu viktigare roll för att vi ska nå våra strategiska mål. Fördubbling av kapaciteten i båda kvarnarna kommer även att kunna skapa nya arbetstillfällen. Efterfrågan ökar snabbt på näringsrik växtbaserad mat, tillverkad av lokalt producerade råvaror,” fortsätter Vitzthum.

Investeringen i havrekvarnsverksamheten är ett ytterligare led i Fazers ambitiösa tillväxtstrategi som fokuserar på innovationer och hållbara lösningar. Tidigare i år berättade Fazer om en historisk investering i en produktionsanläggning för xylitol. Anläggningen, som byggs bredvid kvarnen i Lahtis, kommer att vara den första fullt bakåtintegrerade xylitolfabriken, som utnyttjar teknologi av världsklass för att tillverka xylitol av havreskal. Fazer fortsätter även att forska i havre och havrebaserade ingredienser. Fazers mål är att främja innovation över kategorigränserna och i nära samarbete med universitet, forskningsnätverk och start-up företag bygga vidare på nuvarande styrkor inom forskning, utveckling och innovation. Nyligen erhöll Fazers arbete inom forskning, utveckling och innovation en betydande erkännelse, då den Europeiska investeringsbanken EIB och Fazer-koncernen undertecknade ett avtal om ett lån på 40 M€ för forsknings- och utvecklingsändamål, inklusive bygget av xylitolfabriken.

Investeringen i havrekvarnsverksamheten, som bygget av produktionsanläggningen för xylitol, visar på Fazers ambitiösa hållbarhetsarbete.

Fazer Kvarn Finland

• Belägen i Lahtis, Finland
  • Grundat 1971
  • Tillverkar olika produkter av spannmål, såsom mjöl och flingor, mjölmixer för bagerier och matindustrin och mervärdesskapande havreingredienser såsom havre beta-glukan, havreprotein och havreolja