Fazer investerar 8,5 miljoner euro i produktionen av havreprodukter i Vanda

Fazer-koncernen fortsätter att förverkliga sin tillväxtstrategi genom att investera i produktionen av havreprodukter i Vanda. Företaget bygger en toppmodern produktionslinje för bitbröd i sitt bageri och förnyar en av produktionslinjerna i sin chokladfabrik för produktion av havrebaserade Oat Choco-produkter. De nya linjerna tas i bruk och produktionen inleds år 2022.

Fazers strategiska mål är att bli en av de ledande tillverkarna av växtbaserade livsmedel i norra Europa. Detta mål uppnås genom att identifiera nya produktkategorier och utöka de nuvarande kategorierna. Fazer fokuserar på att utveckla framtidens hållbara matlösningar och investerar i tillväxt, innovation och foodtech. Fazer inleder nu bygget av två nya produktionslinjer för havreprodukter i sitt fabriksområde i Vanda. Investeringarnas totala värde uppgår till cirka 8,5 miljoner euro.

Havrebrödens popularitet ökar kraftigt i Finland

Havrens popularitet i brödprodukter har ökat kraftigt i Finland under de fem senaste åren. Redan ungefär 30 % (1 av de ljusa bröden innehåller havre. Havre uppfattas som hälsosamt och har dessutom en utmärkt näringsmässig sammansättning, vilket bidrar till dess popularitet. Allt flera konsumenter fäster uppmärksamhet vid produktens hälsofrämjande egenskaper vid inköp av bröd.

Fazer svarar på den ökade efterfrågan av havreprodukter genom att utöka sin tillverkningskapacitet. Företaget följer noggrant med konsumenternas inköpsbeteende och svarar snabbt på förändringar i behov och önskemål. Fazer tror att havretrenden kommit för att stanna, och att man i allt flera hem väljer att äta havre i framtiden.

”Vi ser goda tillväxtmöjligheter inom havreprodukter, eftersom många finländare tycker att havre är både nyttigt och läckert. Våra ikoniska klassiker, såsom Fazer Puikula och Oululainen Reissumies samt Efterugnsbröd får flera nya havrealternativ i framtiden”, berättar Marko Bergholm, VD för Fazer Bageri Finland.

Den nya, toppmoderna produktionslinjen för bitbröd bidrar även direkt till uppnåendet av företagets hållbarhetsmål. ”Vi har betonat miljövänliga lösningar vid valet av teknologi och den nya linjen för bitbröd gör att koldioxidutsläppen från bageriet i Vanda minskar med uppskattningsvis 8 % på årsnivå”, fortsätter Bergholm.

Fazer Oat Choco har sitt ursprung i konsumenternas önskemål

I Fazers chokladfabrik förnyas en av produktionslinjerna för produktion av Oat Choco-kakaoplattor (2. Fazer Oat Choco-produkterna lanserades första gången sommaren 2020, då ett litet parti växtbaserade kakaoplattor såldes som prov i Fazer Store-webbutiken och Fazer Caféerna. I produktionsprocessen, som utvecklats av Fazers chokladteknologier, kompletteras den unika smaken hos havre av kakao, vilket gör produkten till en smakupplevelse som smälter i munnen.

”Fazer Oat Choco har sitt ursprung i konsumenternas önskemål om ett växtbaserat alternativ till mjölkchoklad. Vår egen webbutik och Fazer Caféerna gör det möjligt för oss att direkt nå konsumenterna, vilket gjorde det lätt att lansera kakaoplattorna för testförsäljning i Finland och Sverige förra sommaren. Utgående från den uppmuntrande responsen från konsumenterna fattade vi beslutet att utöka vår produktionskapacitet för att öka distributionen av Fazer Oat Choco-produkterna”, säger Markus Hellström, VD för Fazer Konfektyr. Linjen som nu förnyas blir klar till slutet av 2021 och Fazer Oat Choco-produkterna torde finnas till försäljning i butikerna i slutet av våren 2022.

Fazer är en unik föregångare inom havreprodukter

Fazer berättade förra året om betydande investeringar för att fördubbla kapaciteten hos sina havrekvarnar i Finland och Sverige. De investeringar i havreproduktionen som nu genomförs stärker ytterligare Fazers position som den ledande aktören inom havreprodukter i Norden.

Kompetens i världsklass och moderna produktionsanläggningar möjliggör mångsidig produktion av havreprodukter. I Fazers omfattande sortiment i Finland ingår redan nästan 200 produkter där havre ingår i produktionen. Produktutveckling är en kontinuerlig process, som företaget har en passionerad inställning till. Fazer producerar en stor mängd olika produkter av havre, såsom gröt, bröd, mysli, olja, mellanmålskex, kex, drycker och andra läckerheter.

Fazer använder endast inhemsk havre och utnyttjar alla delar av havren inom produktionen. Fazers xylitolfabrik, som öppnas i Lahtis sommaren 2021, är ett utmärkt exempel på cirkulär ekonomi: i fabriken kommer man att tillverka råvara för xylitol av havreskal som uppkommer som en biprodukt i havrekvarnen.

(1 Källa: NielsenIQ Homescan rullande 52v till 25.4.2021
(2 Europaparlamentets och rådets direktiv 2000/36/EG fastställer specialregler för kakao- och chokladvaror, som kompletterar lagstiftningen för livsmedel. Reglerna gäller råvaror, försäljningsnamn, märkning och presentation.

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri
tfn 040 67 44 672,
anniina.niemisto@fazer.com

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr
tfn 044 710 8860
liisa.eerola@fazer.com

Fazers medietelefon är öppen vardagar klockan 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.