Fazer-koncernen förbinder sig till 100 % certifierad soja

Fazer har förbundit sig att använda enbart hållbar, certifierad soja senast 2020. All soja som serveras som ingrediens i maten i Fazer Food Services restauranger är redan certifierad. Indirekt får matgästerna soja på sina tallrikar genom djurfoder som används i produktionen av kött, fisk, mejeriprodukter och ägg.

Fazers åtagande att till 100 procent använda certifierad soja senast 2020 gäller all Fazers affärsverksamhet. All soja som används direkt eller indirekt i värdekedjan ska uppfylla de krav som fastställts av RTRS (Roundtable on Responsible Soy) eller ProTerra. Fazer kommer att rapportera om framstegen varje år.

”Genom att använda certifiering vill vi säkerställa att den soja som används i vår värdekedja uppfyller kraven på hållbar produktion”, säger Jaana Korhola, VD för Fazer Food Services Finland.

Globalt används cirka 70 procent av all soja i djurfoder. Fazer använder soja som ingrediens i maten och indirekt genom djurfoder som används i produktionen av kött, fisk, mejeriprodukter och ägg. Ohållbar sojaproduktion har förknippats med negativa miljöeffekter, som skogsskövling och minskad biologisk mångfald.

Med sin målsättning för soja ansluter sig Fazer till det finländska åtagandet för soja, som Kesko, HKScan Finland, Arla Finland och Unilever Finland har tagit initiativ till i samarbete med WWF Finland.

Mer grönsaker och inhemskt kött i Fazer Food Services restauranger

Åtagandet för soja är en fortsättning på Fazers satsningar på att skapa ett hållbart sortiment. De rådande mattrenderna visar en ökning i användningen av grönsaker och intresse för matens ursprung. Fazer vill stödja det ökande intresset för det vegetariska köket och göra vegetarisk mat till ett ledande tema i sina restauranger.

”Samtidigt som människor äter allt mer vegetabilier fästs också större uppmärksamhet vid matens ursprung och köttkonsumtionen. All kyckling som Fazers restauranger i Finland serverar är inhemsk. Minst 90 procent av vårt kött har finländskt ursprung”, säger Jaana Korhola.

Fazers medietelefon är öppen för medierna måndag–fredag kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998

Nina Elomaa, chef för företagsansvar, Fazer-koncernen, tfn +358 45 354 8611

wwf.fi/soijasitoumus

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer 125-årsjubileum och att det är 150 år sedan företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.