Fazer-koncernen förbinder sig till ägg från frigående höns senast 2024

Fazer har förbundit sig att använda enbart ägg från frigående höns i Norden och Baltikum senast 2024.

Fazers åtagande för ägg från frigående höns utgör en fortsättning på företagets hållbarhetsarbete och särskilt på det centrala målet om 100 procent ansvarsfulla inköp. I Fazers reviderade hållbarhetsarbete har djurskydd lyfts fram som ett viktigt tema, och åtagandet för ägg från frigående höns stöder aktiviteter relaterade till detta. Åtagandet gäller alla Fazers affärsverksamheter och verksamhetsländer, men i den första fasen ligger fokus på Norden och Baltikum. Under 2019 kommer mer detaljerade mål att utarbetas för marknaden i Ryssland.

Mål och tidsplan för åtagandet

2020               Andelen ägg från frigående höns är minst 30 procent.

2022               Andelen ägg från frigående höns är minst 70 procent.

2024               Andelen ägg från frigående höns är 100 procent.

En rapport över måluppfyllelsen kommer att lämnas varje år.

Åtagandet har utarbetats i samarbete med intressegrupper och utifrån diskussioner med olika aktörer i värdekedjan. ”Vi är mycket tacksamma över de synpunkter vi fick från olika aktörer när vi fastställde målet. Det har varit ytterst viktigt att lyssna på leverantörer, djurrättsorganisationer och producentorganisationer”, säger Nina Elomaa, hållbarhetschef inom Fazer-koncernen. ”Vi hoppas kunna fortsätta den välfungerande dialogen och är beredda och villiga att se över vårt mål och att hitta nya lösningar som stöder hållbar äggproduktion, om tillgången och marknadsläget gör det möjligt”, säger hon.

”Vi gratulerar Fazer till detta positiva beslut. Det har stor betydelse och kommer att påverka miljontals hönors välbefinnande i Norden och Baltikum. I och med detta beslut tar Fazer ett stort steg för hållbarhet i djurrelaterade frågor. Vi hoppas naturligtvis att tidsplanen för Ryssland kommer att färdigställas inom kort och att den kommer att vara lika ambitiös som tidsplanen för Norden”, säger Juhis Ranta, chef för företagskontakter inom djurrättsorganisationen Oikeutta Eläimille.

Fazer Food Services åtgärder

Fazer Food Services i Danmark och Sverige har redan tidigare vidtagit åtgärder för att börja använda ekologiska ägg i större omfattning. I Danmark har sedan början av 2018 använts 100 procent ekologiska ägg. I Sverige använder Fazer redan ägg från frigående höns, och 38 procent av dem är även ekologiska. Nu har Fazer Food Services Finland ställt ett ambitiöst mål; målet är att år 2019 använda 40 procent ägg från frigående höns av den totala volymen

”För oss är det ett viktigt steg och, utöver att vi vill ta hänsyn till djurens välbefinnande, vill vi också tillgodose kundernas och restauranggästernas krav. Genom stegvisa framsteg tar vi också hänsyn till producentansvaret”, säger Jaana Korhola, VD för Fazer Food Services Finland.

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00,
tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Nina Elomaa, hållbarhetschef, Fazer-koncernen, tfn +358 45 354 8611, nina.elomaa@fazer.com

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact