Fazer Konfektyr har slutfört samarbetsförhandlingarna in Vanda

Fazer meddelade i februari att det inleder samarbetsförhandlingar av ekonomiska och produktionsrelaterade grunder. Förhandlingarna omfattade en del av personalen på konfektyrfabriken i Vanda.

Anpassningsåtgärder krävs på grund av förändringar i efterfrågan och för att säkerställa den produktspecifika lönsamheten. Produktionskapaciteten för kex överstiger efterfrågan och arbetskraftsresursen måste anpassas till det rådande läget. Efterfrågan på exempelvis specialprodukter och -konfekt har minskat till följd av covid-19-krisen och stilleståndet inom den internationella travel retail-verksamheten.

Samarbetsförhandlingarna inleddes 2.3.2021 och omfattade120 medarbetare. Innan förhandlingarna började, uppskattade arbetsgivaren att de planerade förändringarna kunde leda till permitteringar i högst 90 dagar per medarbetare under pågående år och till att högst nio arbetsförhållanden avslutas.  De slutförda samarbetsförhandlingarna ledde till att nio arbetsförhållanden avslutas. Därtill kommer personal att permitteras i högst 90 dagar per medarbetare under år 2021. Vidare avtalades om ytterligare åtgärder för att möjliggöra flexibel användning av arbetskraftsresursen mellan olika avdelningar i framtiden.

Fazer kommer att stöda dem, vars arbetsförhållande avslutats. Företaget vill främja deras möjligheter till ett nytt jobb och kommer att samarbeta med arbetskraftsförvaltningen i området.

Fazers medietelefon betjänar vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com