Fazer lägger ner mejeriverksamheten vid sin fabrik i Koria

Omställningsförhandlingarna gällande mejeriverksamheten vid Fazers fabrik i Koria har slutförts och som ett resultat kommer mejeriverksamheten att läggas ner före slutet av augusti 2023. Därtill kommer Fazer att vidta nödvändiga konkurrensförbättrande effektiveringsåtgärder inom Koriafabrikens leveranskedja.

Under omställningsförhandlingarna utvärderade Fazer flera olika alternativ att effektivera mejeriverksamheten och övrig verksamhet vid Koriafabriken. Företaget har bestämt att lägga ner mejeriverksamheten före slutet av augusti 2023. Därtill kommer Fazer att vidta effektiveringsåtgärder inom fabrikens leveranskedja som är nödvändiga för att upprätthålla konkurrensförmågan i framtiden. Dessa förändringar leder till uppsägning av 82 anställda.

”Vi gör vårt yttersta för att främja våra medarbetares möjligheter till sysselsättning och stöder vår personal på flera olika sätt. Öppna positioner inom Fazer-koncernens övriga enheter kommer i första hand att erbjudas dem som berörs av uppsägning. Vi kommer även att samarbeta med den lokala arbetskraftsmyndigheten och stöda omskolning av vår personal”, säger Kati Rajala, chef för Non-dairy- och Dairy-affärsverksamhet vid Fazer.

”Vi köper mjölk från cirka 20 producenter i södra och sydöstra Finland. Dessa mjölkgårdar är mycket välskötta samt livskraftiga och enligt vår förståelse har alla dessa mjölkgårdar möjligheten att fortsätta sin verksamhet med ett annat mejeri”, fortsätter Rajala.

Fazer är en liten aktör inom den mycket konkurrensutsatta finska mejeriindustrin och tillverkar främst produkter som säljs under private label-varumärken. På grund av de låga produktionsvolymerna och komplexiteten i mejeriverksamheten som bygger på skalfördelar är det mycket utmanande för Fazer att vara konkurrenskraftig inom denna verksamhet. De förändringar som nu genomförs är en del av Fazer Lifestyle Foods strategi, vars mål är att utnyttja företagets starka havrekompetens och öka andelen växtbaserade produkter i sortimentet. Nedläggningen av mejeriverksamheten gör det möjligt för företaget att fokusera på sin växtbaserade kärnverksamhet, i vilken Koriafabriken utgör en viktig roll även i framtiden.

Fazer i Koria

• Vid sin fabrik i Koria producerar Fazer högklassiga, växtbaserade Fazer Aito -havredrycker, matlagningsprodukter och snacks av inhemsk havre. Därtill tillverkas det mejeriprodukter i Koria, främst för private label-varumärken.
  • Koriafabriken är en modern produktionsanläggning som ligger nära Kouvola och sysselsätter cirka 220 tillsvidareanställda.
  • Fazer förvärvade Kaslink i 2019 som en del av sin strategi enligt vilken företaget syftar till att bli en ledande producent av växtbaserade produkter i norra Europa. Koriafabriken blev en del av Fazer med detta förvärv.
  • Fazer är en föregångare inom havre och planerar att fortsätta investera i produktutveckling och tillverkning av havreprodukter, i vilket Koriafabriken utgör en viktig roll.

Fazer Lifestyle Foods

• Fazer Lifestyle Foods möter den ökande efterfrågan på hälsosam och växtbaserad mat särskilt bland konsumenter som följer en hållbar livsstil.
  • Företaget producerar olika havre- och mjölkbaserade drycker och matlagningsprodukter samt snacks, frukostprodukter och smoothies. Produktsortimentet innehåller också mjöl, blandningar, mjölförbättringsmedel och ingredienser, sådana som xylitol, som säljs till företagskunder.
  • Fazer Lifestyle Foods är ett av Fazers tre affärsområden. År 2022 sysselsatte det ca 700 personer och omsatte ca 260 miljoner euro.

Mediakontakt:

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Lifestyle Foods
anniina.niemisto@fazer.com, tel. 040 674 4672

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.