• Fazer Group/

Fazer Lakritsi får egen svartvit klädkollektion   -   I dag firas internationella lakritsdagen

Populära Fazer Lakritsi har inspirerat finländarna med sin elegans och får nu en egen unik klädkollektion. Klädkollektionen #uusimusta leker med former och svartvita färger och lanseras på Vero Moda, Vila och Jack & Jones runt om i Finland i mitten av april.

Finländsk lakrits är en av de äldsta lakritsprodukterna i världen, och Fazer har gått i bräschen för traditionen alltsedan 1928. Produktfamiljen Fazer Lakritsi har klätts i grafiska, svartvita omslag vars visuella uttryck passar in naturligt även i modevärlden.

”Fazer Lakritsi är smakdesign när den är som bäst. Vi ville göra livet mer lättsamt och kliva ut ur lakritslådan för en stund och in i modevärlden. Kollektionen Uusi Musta passar utmärkt till vår stil”, säger Soile Motsakov-Nykopp, Senior Brand Manager på Fazer.

Lekfullt eleganta Uusi Musta

De snygga svartvita kläderna lanseras i mitten av april och säljs så långt lagret räcker. Den unika kollektionen säljs på Moda, Vila och Jack & Jones runt om i Finland.

”Denna svartvita klädkollektion har hämtat inspiration från Fazer Lakritsis mönster som utstrålar nordisk elegans och rena linjer. Detta är första gången som vi bedriver varumärkessamarbete lokalt. Vi ville testa någonting nytt och spännande. Det är uppiggande att spränga gränserna mellan produktvärldarna”, säger Susanne Palmu, PR-ansvarig på Bestseller.

Alla Fazer Lakritsi-produkter tillverkas i Villmanstrand

Alla Fazers lakritsprodukter tillverkas på konfektyrfabriken i Villmanstrand. Lakritsprodukterna i produktfamiljen Fazer Lakritsi är mjuka och har unika smakprofiler.

I dag är det internationella lakritsdagen. Lakrits är en stigande trend i världen och särskilt i Norden. Det finns lakrits med många olika utseenden, konsistenser, aromer och smaker. Endast fantasin sätter gränser när denna svarta godsak kombineras med olika livsmedel. Lakrits används i allt från såser och glass till yoghurt och drycker.

Ladda upp inför lakritsdagen:

Läcker lakritscheesecake

Botten:
175 g             Domino-kex
40 g               smält smör

Lakrits- och chokladmousse:
4 dl                                      grädde
1 påse                                 Fazer Lakritsi Soft original-lakrits
160 g                                  mörk choklad (70 % eller mer)
3 dl                                      löst vispad grädde
200 g                                  färskost
1 tsk                                    vaniljsocker

Krossa Domino-kexen, smält smöret och rör ihop dem.

Klä botten av en springform med diametern 20–24 cm med bakplåtspapper och tryck ut blandningen noggrant på botten av formen. Ställ i kylskåp för att stelna.

Koka upp 4 dl grädde och tillsätt lakritsen i grädden. Låt lakritsen mjukna en stund i den heta grädden och mixa blandningen med stavmixer/i en mixer. Sila eventuellt blandningen. Grovhacka chokladen och tillsätt den i lakritsblandningen. Rör om tills chokladen har smält. Kyl ned.

Vispa 3 dl grädde löst. Rör färskosten mjuk med en elvisp. Tillsätt vaniljsocker i färskosten.

Tillsätt den avsvalnade lakrits- och chokladblandningen och den vispade grädden i färskosten. Häll lakritsmoussen i formen och låt den stelna i kylskåp i minst 4 timmar eller över natten.

Garnera den färdiga tårtan med lakritsbitar, chokladlakrits och choklad.

Bilder #uusimusta:
Bildbank – Media_Press – Fazer Lakritsi #uusimusta

Länk till video: https://www.youtube.com/watch?v=gTHU0wJw7Jw

#uusimusta #uusimustacollection #fazerlakritsi #veromodafinland #vila_finland #jackandjonesfinland

Liisa Eerola, Director, Confectionery Communications & Group Partnerships, Fazer Group, liisa.eerola@fazer.com, tfn +358 44 710 886

Susanne Palmu, PR-ansvarig, Bestseller
Susanne.palmu@bestseller.com, tfn +358 20 747 4674

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening. Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

BESTSELLER

BESTSELLER är ett internationellt, familjeägt modeföretag som grundades i Danmark 1975. BESTSELLERs varumärkesportfölj inkluderar över 20 självständiga varumärken som tillhandahåller kläder och accessoarer för dam, herr, unga och barn. Till BESTSELLERs mest kända varumärken hör bland andra VERO MODA, VILA och JACK & JONES. Varumärkenas produkter säljs online, i 2 700 varumärkesbutiker samt i 15 000 flervarumärkesbutiker och varuhus runt om i Europa, Mellanöstern, Nordamerika, Latinamerika, Australien och Indien.