Fazer lanserade Oululainen Reissumies-rågbröd utvecklad av Mästerbagare

I Fazers tävling Reissumies Mestarileipuri vann den passionerade hemmabagaren Nina Åström från Tavastehus. Mestarileipuri-konceptet ger konsumenterna möjligheten att bidra till Fazer Bageris produktutveckling och ytterligare berika brödkulturen i Finland. Brödet Oululainen Reissumies Mestarileipuri Rosmarin-havssalt som vann tävlingen säljs nu i matbutiker runt om i Finland.

I tävlingen Mestarileipuri som anordnades för andra gången deltog nästan hundra skickliga hemmabagare, och bland dessa utsågs tre finalister. Finalbaket ägde rum på Fazers bageri i Lahtis och till vinnare valdes ett rågbröd med rosmarin och havssalt utvecklad av Nina Åström.

”Brödkulturen i Finland är mångsidig och genom tävlingen vill vi ge bakningsintresserade möjligheten att medverka i produktutvecklingen samt påverka brödkulturen i Finland och göra utbudet mångsidigare”, säger Anna Kanerva, marknadsföringschef på Fazer Bageri Finland. ”Genom tävlingen Mestarileipuri aktiverar vi ivriga hemmabagare och samtidigt hittar vi nya brödrecept tillsammans. Vårt varumärke Reissumies vill leva i nuet och inkludera konsumenterna i sin produktutveckling.”

Oululainen Reissumies Mestarileipuri Rosmarin-havssalt utvecklad av Nina Åström bidrar med trevlig variation i rågbrödssortimentet. Produkten bakas av inhemskt mjöl från Fazers egen kvarn. Nina hämtade inspiration till sitt vinnande recept från kryddade brödpinnar och focaccia.

”Idén bara dök upp i mitt huvud. Jag älskar att göra brödpinnar av gammalt bröd som blivit över och jag kryddar dem på olika sätt. Rosmarin är min favoritkrydda, och jag ville testa att kombinera den med rågsmaken”, säger Nina.

”Jag älskar att baka, det gör mig lycklig. Jag är den ivrigaste hemmabagaren i min familj, och egentligen i hela min släkt. Jag gillar att kombinera och testa nya smaker och recept eller att mixa gamla recept med nya smaker”, säger hon.

Produktserien Oululainen Mestarileipuri får en fortsättning även 2025, då följande Reissumies-bröd bakat enligt konsumenternas recept kommer att lanseras i butik. Hela 300 receptidéer skickades in till den tredje Mestarileipuri-tävlingen och vinnaren kommer att utses i finalen som äger rum i juni 2024.

Tilläggsinformation:

Tarja Kuusela, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland tarja.kuusela@fazer.com, tfn +358 40 587 6063

Fazer Bageri Finland

Fazer är marknadsledande inom bageribranschen i Finland. Fazers stora bagerier ligger i Vanda, Lahtis och Villmanstrand. Företaget har även 138 butiksbagerier i dagligvarubutiker där hantverksbagare bakar bröd på plats för hand av inhemskt mjöl. Fazer Bageri sysselsätter totalt cirka 1 700 personer i Finland. Fazers produktion av bageriprodukter är inhemsk till ca 94 procent.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa  konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.