Fazer lanserar den havrebaserade produktfamiljen Fazer Willja – hela 83 % av finländarna använder växtbaserade produkter

Finländarna är föregångare i Norden när det gäller konsumtion av växtbaserade produkter.* Den nya produktfamiljen Fazer Willja tillgodoser den ständigt ökande efterfrågan på växtbaserade produkter och påskyndar Fazers omvandling till ett modernt, hållbart matföretag.

Efterfrågan på växtbaserade produkter ökar tydligt i Finland**. Enligt en marknadsundersökning* som Fazer lät göra i december 2021 skulle över hälften av svarspersonerna vilja äta mer växtbaserade produkter än de gör för närvarande. I februari lanserar Fazer den nya växtbaserade produktfamiljen Fazer Willja i alla nordiska länder. Tanken bakom nyheterna som tillverkas av havre är att de ska göra det enklare att öka andelen växtbaserade produkter i vardagskosten.

I produktfamiljen Fazer Willja ingår följande produkter som kan användas som de är: Fazer Willja Veggie Bites-vegobullar, Fazer Willja Crispy Nuggets-havrenuggets och Fazer Willja Spread & Dip-dipp, som även kan användas som bredbart pålägg, sås eller dressing. Dessutom kommer måltidstillbehöret Fazer Alku Ruokakaura, som redan finns på marknaden, att överföras till produktfamiljen Fazer Willja. Produkterna har en mångsidig proteinsammansättning som är en kombination av vegetabiliska proteiner, och de innehåller endast lite hårt fett. De mjölkfria och veganvänliga produkterna lanseras i butik i februari 2022.

Finland är en föregångare inom växtbaserade produkter

Enligt Fazers undersökning* är finländarna föregångare när det gäller växtbaserade produkter jämfört med invånarna i övriga Norden. Hela 83 procent av finländarna uppger att de använder minst en växtbaserad produkt. I Sverige är motsvarande siffra 76 procent, i Norge 55 procent och i Danmark 53 procent. Enligt YouGov** uppger över en fjärdedel av finländarna att deras konsumtion av vegetarisk mat har ökat under det senaste året.

”Finländarna visar allt större intresse för matens miljöpåverkan, vid sidan av inverkan på den egna hälsan. Enligt vår undersökning* efterlyser konsumenterna särskilt fler matlagningsprodukter, färdiga växtbaserade måltider samt mellanmåls- och snacksprodukter i det växtbaserade sortimentet. Fazer Willja är ett svar på just denna önskan. Produktfamiljen gör det enkelt för konsumenterna att välja växtbaserade produkter utan att behöva göra avkall på smaken eller näringsinnehållet”, säger Risto Kalsta, marknadsföringsdirektör på Fazer Lifestyle Foods.

Fazer kan havre

Havre är ett strategiskt fokusområde för Fazer, och företaget besitter kunskaper och tekniska resurser av världsklass för att ta fram och tillverka olika havrebaserade konsumentprodukter. Till följd av den ökande efterfrågan fördubblade Fazer kapaciteten på sina havrekvarnar i Lahtis i Finland och Lidköping i Sverige under fjolåret.

”Ett av vårt företags hållbarhetsmål är att utöka sortimentet av växtbaserade produkter. Fazer Willja påskyndar Fazers omvandling till ett modernt, hållbart matföretag”, säger Kalsta.

Fazer använder alla delar av havrekornen i sin produktion. Av havreskal som är en biprodukt från kvarnarna börjar företaget tillverka xylitol på sin nya Lahtisbaserade fabrik som tillämpar cirkulär ekonomi. Xylitolfabriken kommer att inleda produktion våren 2022.

”Havre är ett sädesslag som smakar gott och som har bra näringsvärden och bevisade hälsofrämjande effekter. Havre behöver inte transporteras långväga ifrån, utan förstklassig havre växer där våra kvarnar också finns. Tack vare hög livsmedelssäkerhet och innovativ produktutveckling i Norden förväntar vi oss en efterfrågan på Fazer Willja även utanför de nordiska länderna”, säger Kalsta.

Produktfamiljen Fazer Willja

Fazer Willja Veggie Bites, 200 g, är fiberrika vegobullar som innehåller 15 % havre. Fazer Willja Veggie Bites är också en proteinkälla, och den mångsidiga proteinsammansättningen är en kombination av vegetabiliska proteiner från spannmål, frön, baljväxter och grönsaker.

Fazer Willja Veggie Bites finns i tre smaker. Pea & Broccoli innehåller ärter och broccoli och har en lätt smak av citron och vitlök, Carrot & Cauliflower kombinerar morot och blomkål med sötma från mango och eldighet från cayennepeppar och Beets & Seeds tillverkas av rödbeta och är lätt kryddade med svartpeppar och örter. Saftiga Veggie Bites får dessutom härlig crunch och blir extra mättande av solrosfrön, quinoa och vita bönor.

Fazer Willja Veggie Bites kan användas som de är, stekta snabbt i stekpanna. Produkterna passar utmärkt exempelvis i pastarätter, att servera till ris eller Fazer Willja Ruokakaura eller som fyllning i exempelvis wraps eller sallader.

Fazer Willja Crispy Nuggets, 286 g, är proteinrika, havrebaserade nuggets, som även är en fiberkälla. Veganvänliga Crispy Nuggets är knapriga utanpå och härligt saftiga inuti och innehåller ärter och morot som gör dem extra mättande. Crispy Nuggets är enkla att tillaga i ugn som måltidstillbehör eller mättande mellanmål och de lämpar sig också till exempel som fyllning i tortillas. Crispy Nuggets är också utsökta att dippa. Fazer Willja Crispy Nuggets finns i två smaker: Original med sammetslen havresmak och Tex Mex med fin kryddighet.

Fazer Willja Spread & Dip, 150 g, är en havrebaserad dipp som kan användas som den är. Produkten innehåller 20 % havre och är en fiber- och proteinkälla. Den krämigt fylliga dippen kan även användas som bredbart pålägg på samma sätt som hummus eller som sås eller salladsdressing. Produkten finns i två läckra smaker: Herbs & Garlic, som är en kombination av vitlök, örter och chili, och Pea & Jalapeno, som kombinerar sammetslen smak av havre och ärter med eldig jalapeño.

Fazer Willja Ruokakaura, 650 g, är ett måltidstillbehör som tillverkas av inhemsk havre och som kan användas på samma sätt som ris. Fiberrika Fazer Willja Ruokakaura är en proteinkälla och kan användas som tillbehör som det är, men även i många olika rätter, till exempel gratänger, salta pajer, risotto och sallader. Fazer Willja Ruokakaura blir klar snabbt genom kokning i cirka åtta minuter. Produkten har beviljats Hjärtmärket Bättre val av Finlands Hjärtförbund.

Fazer Willja Ruokaohra, 650 g, är ett måltidstillbehör som tillverkas av inhemskt korn och som kan användas på samma sätt som ris. Fiberrikt korn passar tack vare sin fasta konsistens utmärkt i bland annat lådrätter och olika gratänger. Fazer Willja Ruokaohra blir klart snabbt genom kokning i cirka åtta minuter. Produkten har beviljats Hjärtmärket Bättre val av Finlands Hjärtförbund.

*Nepa Shopper Study december 2021, Finland n=1 008, Sverige n=1 009, Norge n=1 004, Danmark n=1 001.
**YouGov Food & Health mars 2021, n=1 000

Ytterligare information och mediekontakt

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Lifestyle Foods,

tfn +358 40 6744 672, anniina.niemisto@fazer.com

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998 och e-post media@fazer.com.

Bilder för redaktionellt bruk: https://www.fazergroup.com/fi/medialle

Kuvapankki - Media_Press - Finland – Fazer Willja

Fazer Willja bidrar med fler växtbaserade alternativ i vardagsmatlagningen. De lättanvända Fazer Willja-produkterna är mjölkfria och även veganvänliga. Alla Fazer Willja-produkter tillverkas av havre.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.