Fazer lanserar havremysli i butikerna i höst: De läckra myslinyheterna kan avnjutas med gott samvete

Fazer expanderar till en helt ny produktgrupp och lanserar läckra mysliblandningar i butikerna i augusti. Fazer Alku-myslin tillgodoser finländarnas önskemål om mer hälsosamma och naturliga myslialternativ. De nya mysliblandningarna har inget tillsatt socker och innehåller inte vete. De innehåller heller inga russin och får sin goda smak av äkta frystorkade bär och frukter utan tillsatsämnen. Alku-myslin tillverkas i Lahtis av de ytterst populära stora havreflingorna från Fazers egen havrekvarn.

Efterfrågan på finländska havreprodukter är stor just nu både i Finland och världen över. Konsumenterna har framfört önskemål till Fazer om havremysli som passar den finländska smaken. I myslikategorin har andelen inhemsk mysli varit endast cirka 10 procent.

”Fazer Alku-mysli utvidgar och utvecklar hela produktgruppen. Konsumenterna har frågat efter mer hälsosamma och välsmakande myslialternativ. De här mysliblandningarna kan man äta med gott samvete”, säger Heli Arantola, direktör för Fazers strategi och kvarnverksamhet.

År 2014 lanserade Fazer Alku-grötarna som erövrade såväl finländarnas frukostbord som deras hjärtan. Alku-mysli är en naturlig fortsättning på Fazers havrehistoria i Finland.

Enbart ingredienser som du själv skulle använda hemma

Fazer utvecklar hela tiden nya innovativa produkter och lyssnar noggrant på konsumenterna. Enligt en undersökning* som Fazer låtit göra gillar finländarna hallon bäst och russin sämst i mysli. Viktiga köpkriterier vid val av mysli är att den smakar gott och innehåller rikligt med fibrer.

”Vi ville inte ha tillsatt socker, vete eller E-koder i Alku-mysliblandningarna. Inte heller russinen fick vara med. En naturlig smakvärld har skapats med hjälp av äkta bär och frukter, honung och fullkorn. De härligt knapriga mysliblandningarna innehåller enbart ingredienser som du själv skulle använda hemma”, säger Tuula Laukkanen, huvudansvarig produktutvecklare för Alku-mysli.

Under den ett par år långa produktutvecklingsprocessen har åtskilliga smaktester genomförts. Från första början har myslin provsmakats som den är eller tillsammans med en annan produkt, till exempel naturell yoghurt. Viktigt är att produkten är knaprig och ger tuggmotstånd, så att den inte mjuknar för snabbt.

”Resan har varit intressant och medryckande och ibland har arbetet fortsatt i köket därhemma. Otaliga fling- och granolasorter har rostats och ibland även bränts vid”, avslöjar Laukkanen med ett skratt.

Tre läckra smakalternativ med praktisk hällpip:

Skördemysli tillverkas av de inhemska sädesslagen havre, korn och råg som rostas lätt. Ytterligare smak får myslin från honungsöverdragna havrebitar och läckra frön.

Köksträdgårdsmysli innehåller smaker som är välbekanta för alla finländare och som man till och med kan hitta i den egna trädgården. Dessutom innehåller den rikligt med frön som ger protein samt bra fetter.

Havregranola med äpple passar utmärkt för riktiga finsmakare. Den läckra kombinationen av äpple och ugnsrostad havre ger en mjuk mysli som får sin fylliga smak av äkta honung.

Alku-myslin kan kombineras med olika tillbehör för trevlig variation på frukostbordet.

Fazer Alku-mysli:
- Inget tillsatt socker; sötma från honung
- Inget vete; inhemskt fullkorn av havre, korn och råg
- Utvalda naturliga råvaror; endast fem olika ingredienser i sin enklaste form
- Smak av äkta frystorkade bär och frukter utan tillsatser; inga koncentrat, inga russin
- Ny knaprig konsistens; blandningarna innehåller havrebitar
- Ett inhemskt alternativ och en praktisk förpackning med hällpip

Produktfamiljen kommer till butikerna i augusti 2016. Förhandsförsäljning inleds i Fazer Caféerna under sommaren.

Se också:
Meddelande: Fazer utmanar myslimarknaden
Sari Mattssons läckra portioner och bilder

*Undersökningen genomfördes tillsammans med Dagmar Drive i december 2015. Totalt 1 036 konsumenter svarade på en webbenkät.

Mer information:
Heli Arantola, direktör, Strategi och kvarnverksamhet, Fazer-koncernen,
tfn 0500 505 762, heli.arantola@fazer.com

Leena Majamäki, kommunikationsdirektör, Fazer-koncernen, tfn 040 5851 585, leena.majamaki@fazer.com
Medietelefon: tfn 040 6682 998, vardagar kl. 8–16

Bilder lämpliga för tryck: www.fazergroup.com/pictures, “Media_Press”,”Fazer Mysli”

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer sitt 125-årsjubileum och att det har gått 150 år sedan det framgångsrika företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och företaget har närmare 15 000 anställda. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.