• Fazer Group/

Fazer lanserar nyheter till frukostbordet och för alla pizzaälskare: Fazer Alku Skördegröt med äpple och Fazer Leipurit Finländskt 00-vetemjöl

Vinterns produktnyheter från Fazer uppskattas särskilt av alla vänner av gröt och pizza. Fazer Alku Skördegröt med äpple får fruktsmak av äpple och tuggmotstånd av frön. Fazer Leipurit Finländskt 00-vetemjöl är en ny produkt för bakning där degen får vila länge. Den kommer att falla alla pizzaälskare i smaken. Nyheterna lanseras i butik i februari 2022.

Fazer Alku Skördegröt med äpple 500 g är en gröt med läckra höstsmaker. I produkten kombineras två av favoriterna i produktfamiljen Fazer Alku: Skördegrötens tuggmotstånd och samma läckert söta äppelbitar som i Havregranola med äpple. Den fiberrika gröten innehåller 60 % finländsk fullkornshavre och 24 % finländsk råg. Solrosfrön och pumpafrön ger gröten rejält med crunch och den innehåller totalt 6 % frön och hela 10 % sött äpple. Gröten är också en bra proteinkälla och har beviljats Hjärtmärket. Gröten är fri från tillsatser och innehåller varken tillsatt socker eller salt. Produkten säljs i en praktisk kartongförpackning på 500 g med en hällpip som gör produkten enkel att portionera. Koktiden är 5 minuter.

Fazer Leipurit Finländskt 00-vetemjöl 900 g

Produktfamiljen Fazer Leipurit, som erbjuder hemmabagarna känsla av att lyckas och läckra smakupplevelser, kompletteras i februari med en inhemsk mjölnyhet som kan användas på många olika sätt. Fazer Leipurit Finländskt 00-vetemjöl är avsett för bakning där degen får vila länge. 00-vetemjölet är glutenstarkt och lämpar sig särskilt för bakning av pizzabottnar, focaccia och ciabatta. Nyheten som tillverkas på Fazers kvarn i Lahtis mals av noggrant utvalt inhemskt vårvete. Högklassigt vårvete innehåller protein och andra fina egenskaper som i kombination med en noggrann malning ger mjölet utmärkta glutenegenskaper och möjliggör degar med lång vilotid. Under vilan skapas en fantastisk smak, vilket är karaktäristiskt för läckra pizzor. Mjölet säljs i en kartongförpackning på 900 g med en praktisk hällpip.

”Mjölnyheten är framtagen särskilt för dem som gärna lyxar till det och för riktiga pizzafantaster som vill ha en pizzabotten i italiensk stil med aromatisk smak. Nyheten kräver lite mer möda än Fazer Leipurit Artesan Pizzamjöl, som redan finns på marknaden, eftersom degar med lång vilotid bakade av 00-vetemjöl ska knådas längre och jäsas, eller fermenteras, i 1–3 dygn eller ännu längre. Men smaken är utan tvekan värd all möda!” säger Jenni Vesalainen, kategorichef på Fazer.

”Glutenstarkt vetemjöl möjliggör lång fermentering av degen. Vid lång fermentering skapas aromämnen i degen som ger pizzan en djup och exceptionellt läcker smak. Glutentrådarna bildas i degen under knådningen och för att få starka trådar krävs det längre knådning. En deg med starka glutentrådar kan hålla kvar de gaser som bildas under fermenteringen och ger ett luftigt slutresultat under gräddningen”, säger Vesalainen om hemligheten bakom riktigt läcker pizzabotten.

Läcker pizzabotten som fått vila länge

Ingredienser

ca 7 dl (450 g) 00-vetemjöl
1 tsk (3 g) torrjäst (jäsning 1 dygn)/0,5 tsk (1,5 g) torrjäst (jäsning 2–3 dygn)
1,5 tsk (7 g) salt
2,75 dl (275 g) kallt vatten
1 msk (13 g) olivolja

Gör så här

Blanda ned torrjäst och salt i mjölet. Tillsätt vatten och knåda degen för hand i 10 min. eller i en matberedare i 5 min. Tillsätt olja och fortsätt att knåda degen kraftigt i 10 min. tills den är elastisk, stadig och inte fastnar på fingrarna.

Forma degen till 3 bollar och låt degbollarna jäsa under duk, först i rumstemperatur i 1 timme och sedan i kylskåp i 1–3 dygn.

Ta ut degbollarna i rumstemperatur cirka två timmar före bakningen.

Förvärm ugnen till 250–275 °C. Om du använder pizzasten, placera den i ugnen redan i uppvärmningsfasen. Forma pizzabottnarna för hand på mjölat bord och fyll dem med önskade fyllningar. Grädda pizzorna på en pizzasten eller ugnsplåt utan bakplåtspapper i 6–10 min. tills kanterna har fått lite färg. Gräddningstiden beror på hur effektiv ugnen är och hur länge den förvärmts.

TIPS! Degen lossnar enkelt ur jäsbunken om du smörjer bunken med olja. Degen är lättare att forma till bottnar om du strör grovt rismjöl på bordet.

Produktinformation

Fazer Alku Skördegröt med äpple 500 g är en fiberrik gröt som tillverkas av finländsk fullkornshavre och råg och som även innehåller solrosfrön, pumpafrön och söta äppelbitar. Gröten är också en bra proteinkälla och har beviljats Hjärtmärket.

Fazer Leipurit Finländskt 00-vetemjöl 900 g är avsett för bakning där degen får vila länge. 00-vetemjölet är glutenstarkt och lämpar sig särskilt för bakning av pizzabottnar, focaccia och ciabatta.

Ytterligare information och mediekontakt

Maria Rämö, kommunikationschef, Fazer Lifestyle Foods, maria.ramo@fazer.com, tfn +358 40 847 1020

Jenni Vesalainen, kategorichef, Fazer Leipurit-hemmabakprodukterna, Fazer Gluteeniton-hemmabakprodukterna och Fazer Alku-produkterna, jenni.vesalainen@fazer.com, tfn +358 40 720 2129

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998 och e-post media@fazer.com.

Bilder för redaktionellt bruk: https://www.fazergroup.com/fi/medialle

Kuvapankki - Media_Press - Finland – Fazer Alku & Fazer Leipurit 2/2022

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.