Fazer Leipurit-nyheterna för alla hemmabagare är både läckra och enkla att använda

Nu är det enklare än någonsin att baka läckra och väldoftande hantverksbröd och -pizzor hemma i det egna köket. Fazer Leipurit, proffs på hantverksbakning, har tillsammans med Fazer Kvarn tagit fram lättanvända mjölsorter och mjölmixar för hemmabagare. I sin allra enklaste form innebär vägen från mjöl till nygräddat bröd eller en plåt med läckra semlor endast att tillsätta vatten och jäst, röra om och grädda hemma i ugnen. De nya Fazer Leipurit-mjölmixarna Havre och tranbär samt Grova frön och Fazer Leipurit Pizzamjöl som tillverkas på Fazer Kvarn i Lahtis lanseras i butik i februari 2021.

Under det gångna året har hemmabakningen ökat explosionsartat. Social medier har fyllts med bilder utlagda av entusiastiska bagare och mjölhyllorna i butikerna har tömts i rekordfart genom finländarnas nyfunna intresse för bakning.

”Vi vill svara på denna bakningsboom och erbjuda hemmabagarna inspiration, känsla av att lyckas och läckra smakupplevelser. Vi har kartlagt konsumenternas hemmabakbehov och noggrant utrett vad de förväntar sig av mjöl och mjölmixar. Hemmabagarna uppskattar och efterlyser framför allt läcker smak, välfungerande recept, praktiska förpackningslösningar och mångsidiga användningsändamål. I produkt- och koncepttest* har vi fått särskilt beröm för produktens lättanvändbarhet, nyhetsvärde och praktiska förpackningsstorlek samt framför allt för smaken”, säger Jenni Vesalainen, kategorichef för Fazer Leipurit-hemmabakprodukterna.

*Källa: Produkt- och koncepttest inom hemmabakning, Foodwest 3-4/2020

Fazer Leipurit Brödmix med havre och tranbär, 600 g

Brödmixen innehåller hälsosam inhemsk havre och rejält med läckra tranbär (6,9 %) och är avsedd för bakning av enkla bröd och välsmakande semlor. Tillagningen är enkel – du behöver endast tillsätta vatten och jäst i mjölmixen.

Denna läckra smakkombination och behagliga munkänsla gillas av hela familjen. Förpackningen har hällpip och en förpackning räcker till 1–2 bröd eller en plåt med semlor. Recepten på förpackningen hjälper dig att lyckas med såväl grytbröd som ska jäsa över natten som att baka genast. Hemmabagaren får själv välja om hen vill baka ett enkelt grytbröd med knaprig skorpa och mjukt inkråm eller mjuka, välsmakande semlor.

Mjölmixen tillverkas av inhemsk spannmål. Produkten har beviljats ursprungsmärket Gott från Finland. Förpackningen har även märkningen att produkten är veganvänlig. Den praktiska förpackningen med hällpip kan återvinnas som kartong.

Brödmixen lämpar sig även för FODMAP-kostföljare tack vare att den innehåller Fazer LOFO™-enzymet*.

Fazer har patenterat ett enzym, Fazer LOFO™, som är den första lättanvända lösningen i världen som erbjuder även FODMAP-kostföljare läckra, hälsosamma bakprodukter. Enzymet minskar mängden FODMAP-kolhydrater i bröd utan att påverka brödets smak eller konsistens. I bröd bakat av brödmixarna Havre och tranbär samt Grova frön sänker LOFO™-enzymet FODMAP-innehållet med minst 30 % jämfört med bröd bakat utan LOFO™.

Fazer Leipurit Brödmix med grova frön, 600 g

Brödmixen med grova frön innehåller smak, konsistens och mångsidiga ingredienser. Brödmixen innehåller hälsosamma lin- och solrosfrön (10,5 %), knaprig hirs och gyllengula majschips och är framtagen enkom för tillagning av läckra bröd och välsmakande semlor. Tillagningen är enkel – du behöver endast tillsätta vatten och jäst i mjölmixen.

En förpackning räcker till 1–2 bröd eller en plåt med semlor. Recepten på förpackningen hjälper dig att lyckas med såväl grytbröd som ska jäsa över natten som att baka genast. Hemmabagaren får själv välja om hen vill baka ett enkelt grytbröd med knaprig skorpa och mjukt inkråm eller mjuka, välsmakande semlor.

Mjölmixen innehåller inhemskt vete samt inhemsk havre och råg och har inget tillsatt socker. Produkten har beviljats ursprungsmärket Gott från Finland. Förpackningen har även märkningen att produkten är veganvänlig. Den praktiska förpackningen med hällpip kan återvinnas som kartong.

Brödmixen lämpar sig även för FODMAP-kost tack vare att den innehåller Fazer LOFO™-enzymet*.

Fazer Leipurit Artesan pizzamjöl, 660 g

Med Artesan pizzamjöl kan du enkelt grädda en läcker pizzabotten som inte kräver särskilt mycket fyllning. Det högklassiga, finmalda inhemska vetemjölet garanterar en lyckad och god botten som är mycket enkel att hantera och kavla.

En förpackning räcker till 2–3 plåtar med pizza. Recepten på förpackningen hjälper dig att lyckas. Av pizzamjölet kan du testa att göra en ny degvariant som får jäsa över natten, vilket ger botten ännu knaprigare och luftigare kanter. På förpackningen finns också tips på läckra fyllningar till riktigt goda pizzor.

Pizzamjölet tillverkas av inhemskt vete och innehåller inget tillsatt socker. Produkten har beviljats ursprungsmärket Gott från Finland. Förpackningen har även märkningen att produkten är veganvänlig. Den praktiska förpackningen med hällpip kan återvinnas som kartong.

Fazer har förbundit sig till hållbar spannmålsodling

I Fazer Leipurit-brödmixarna och -mjölsorterna används inhemsk spannmål som mals på egen kvarn. Fazer Kvarn i Lahtis representerar högsta möjliga branschkompetens. Kvaliteten styr allt vi gör. Utöver att vi använder förstklassiga råvaror avspeglas kvaliteten i yrkesskickligheten, verksamhetssätten och produktinnovationerna.

Fazers mål är att all spannmål som företaget använder i konsumentprodukter ska uppfylla principerna för hållbar odling senast 2025. Fazers principer för hållbar spannmålsodling omfattar tio konkreta verksamhetssätt som ska bidra till att hålla växternas näringsämnen på åkrarna och borta från vattendragen. Målet är att dämpa övergödningen av sjöar och vattendrag, skydda naturens mångfald och minimera användningen av kemikalier.

Fazer Leipurit-hemmabakprodukterna & Fazer ALKU-produkterna: Jenni Vesalainen, kategorichef, Fazer Finland Ab, Fazer Kvarn, jenni.vesalainen@fazer.com, tfn +358 40 720 2129

Taina-Lampela Helin, kommunikationschef, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 4600

Fazers medietelefon är öppen vardagar klockan 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Fazer Leipurit-webbplats:

Produktbilder som lämpar sig för tryck:

www.fazergroup.com/pictures Media_Press - Fazer_Leipurit kotileivonta_Novelties_February_2021

Fazer Butiksbagerier

I Fazer Butiksbagerierna bakas hantverksbröd för hand på plats av inhemskt mjöl från egen kvarn. Butiksbagerierna känns igen på namnet Fazer Bagare och finns som separata bagerier i matbutiker. Fazer har för närvarande 106 butiksbagerier runt om i Finland och dessa sysselsätter cirka 600 hantverksbagare.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.