Fazer och Marthorna prisar inhemsk havre tillsammans – nu främjas havre fram vid matlagning

Matföretaget Fazer och finska Marthaförbundet Marttaliitto har avtalat om ett samarbetsprojekt som främjar användningen av havre. Partnerna utmanar finländarna att använda mera havre särskilt i växtbaserad matlagning. Under 2023 ordnar de finska marthadistrikten runt om i Finland matkurser med temat Kaikkea kaurasta (Allt av havre). Där lagar deltagarna salta och söta havrerätter och får tips och idéer på hur näringsrik inhemsk havre kan användas på olika sätt.

Finländarna äter över 10 kilo havre om året. Havrekonsumtionen har nästan fördubblats på mindre än 10 år¹. Havreboomen fortsätter och både Fazer och finska Marthaförbundet ser många möjligheter i havre. Havre är känd för sin höga kvalitet, sammetslena smak och dokumenterade hälsoeffekter och har även ett gott anseende utomlands. Fazer exporterar havreprodukter och -derivat till över 40 olika länder.

”Vi på Fazer har över 200 havrebaserade produkter i vårt sortiment och tar hela tiden fram nya havreprodukter och nya sätt att använda havre. Under de senaste åren har särskilt sortimentet av havrebaserade matlagningsprodukter utökats och etablerat sin plats i kylhyllan i butikerna. Nu är det enklare än någonsin att gå över till växtbaserad matlagning!” säger Marika Laaksonen, ledande näringsexpert på Fazer Lab, Fazers forsknings- och innovationsenhet. ”I recepten inom vårt projekt har vi på ett mångsidigt sätt använt till exempel Fazer Alku Voima-havrepulver. Havrepulvret är en bra källa till fibrer, protein och mineraler och därför väljer många att använda det till exempel som topping i olika rätter. Oerhört populära är också olika sorters gurtar, som allt fler finländare väljer av miljöskäl och inte enbart för den fräscha smaken.”

Matkurser med temat Kaikkea kaurasta ordnas runt om i Finland

Finska Marthaförbundet grundades 1899 och är Finlands mest betydande rådgivningsorganisation, vars arbete inom matlagning är känt för idérika recept som underlättar vardagen. Liksom Fazer har Marthaförbundet åtagit sig att främja en hållbar vardag och att öka välbefinnandet samtidigt som man värnar om den biologiska mångfalden.

”Finländsk havre är ett närproducerat och mångsidigt sädesslag. Vi tycker att det är viktigt att värdesätta inhemska råvaror, äta tillsammans och värna om matupplevelserna, minska matsvinnet och välja livsmedelslösningar som främjar välbefinnandet. Vi vill ge tips på enkla vardagsrätter där fokus ligger på växtbaserat och där även havreprodukter har en viktig roll. Därför samarbetar vi gärna med Fazer för att främja den inhemska havrens segertåg. Vid Kaikkea kaurasta-matkurser på olika håll i Finland har deltagarna redan fått pröva uppfinningsrika recept och känna på glädjen av att äta tillsammans. Det går fortfarande att anmäla sig till kurserna för att få lära sig någonting nytt”, säger Emmi Tuovinen, utvecklingschef inom Marttaliitto.

Fazer använder havren fullt ut

Fazer är Nordens största tillverkare av havreprodukter. Matföretaget har havrekvarnar i Lahtis, Finland och Lidköping, Sverige, och använder sin havrekompetens i alla sina affärsverksamheter – Fazer Bageri, Fazer Konfektyr och Fazer Lifestyle Foods.

Vid sidan av satsningar på havrebröd, -godis, -drycker och -gröt tar företaget fram innovationer och tillämpningar som stöder sig på foodtech och cirkulär ekonomi. En av dessa är xylitol som utvinns ur havreskal, en sidoström från havrekvarnen i Lahtis.

Fazer har förbundit sig att främja en hållbar livsmedelsproduktion som en del av sitt hållbarhetsprogram. Redan nu är nästan hälften av produkterna i Fazers sortiment växtbaserade och företaget har förbundit sig att öka deras antal ytterligare.

¹) Källa: Naturresursinstitutet, spannmålskonsumtion åren 2012–2021

Marika Laaksonen, ledande näringsexpert, Fazers forsknings- och innovationsenhet Fazer Lab, marika.laaksonen@fazer.com, tfn +358 50 512 9895

Emmi Tuovinen, utvecklingschef, mat- och kostfrågor, Marttaliitto ry, emmi.tuovinen@martat.fi, tfn +358 50 308 9434

Taina Lampela-Helin, kommunikationschef, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 4600

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Kaikkea kaurasta-matkurser och recept samt havrefakta:

• Du får detaljerad information om tidpunkterna och schemana för Kaikkea kaurasta-matkurserna hos ditt marthadistrikt och i evenemangskalendern på Marttaliittos webbplats.

#kasvipohjainen #kaura #suomalaistahyvää #reseptit #ruokaohjeet

Bilder i tryckbar storlek: https://www.fazergroup.com/fi/medialle/  – Kuvapankki – Media_Press_Finland – Fazer & Martha organisation (Marttaliitto)

Havre är Fazers supersädesslag

Att värna om människornas och miljöns välbefinnande är en del av Fazers arv och framtid. Vår ambition är att vara en innovativ ledare i all vår verksamhet. Havre ett nordiskt supersädesslag, som har fått växa på lokala åkrar i enlighet med principerna i visionen för hållbar spannmålsodling.  Vår forskning och produktutveckling i kombination med vår havrekompetens garanterar att vi ständigt kan producera nya, näringsrika produkter som uppfyller konsumenternas behov. Vi har identifierat våra huvudsakliga utvecklingsområden och fastställt tydliga mål och indikatorer för dem. För oss är hållbarhet en resa mot en bättre morgondag.

Marttaliitto

Marttaliitto grundades 1899 som medborgarorganisation för hushållsrådgivning. Marthorna arbetar för att alla ska må bra i alla typer av hem. Våra värderingar är glädjen i att göra tillsammans, hållbara val och öppenhet. En bra vardag ger en bättre värld. www.martat.fi

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.