Fazer och Snellman inleder samarbete inom street food -produkter

Fazer Bageri Finland och Snellmans Köttförädling inleder samarbete inom street food-produkter. Snellman har utvecklat sina köttprodukter enkom för Fazer Street Food-brödproduktfamiljen. Detta nya slag av samarbetskoncept är en del av Fazers konsumentorienterade strategi där produkter som passar väl ihop med varandra utvecklas genom att lyssna noggrant på konsumenternas önskemål. Fazer är marknadsledande inom brödkategorin i Finland och bidrar till att förnya hela kategorin.

Fazer och Snellman hör till de mest hållbara och populära varumärkena inom sina produktgrupper. Som finländska familjeägda företag har båda liknande ambitioner – den bästa smaken på marknaden och kompromisslös kvalitet – och samarbetet föll sig därför naturligt.

”Produktfamiljen Fazer Street Food lanserades med framgång i Finland i fjol. Vårt samarbete med Snellman öppnar möjligheter för en helt ny verksamhetsmodell. Konceptet Fazer Street Food är så flexibelt att det även kan anpassas till många andra produktgrupper utöver bröd och köttprodukter. Därför planerar vi samarbete också med andra aktörer”, säger Markus Hellström, VD för Fazer Bageri Finland.

Street food-produkternaurbana, svartvita förpackningar är lätta att känna igen

Konceptet, som utvecklats i samarbete mellan Fazer Bageri Finland och Snellmanriktar sig till både passionerade matentusiaster och helt vanliga hemmakockarBåda företagens street food-produkter är lätta att känna igen på de svartvita förpackningarna med ett enhetligt, urbant utseende.

Fazer Bageri Finlands och Snellmans street food-produkter kan kombineras på en mängd olika kreativa sätt och produktkombinationerna har övervägts noggrant. Till exempel är hot dog-knackkorvarna precis lagom långa till briochesemlorna och korvarna har en kryddighet som passar utmärkt till semlornas lätt söta smak.

”Hamburgare, hot dogs och wraps har etablerat sin ställning i de finländska köken. Genom utökningen av produktfamiljen är det nu ännu enklare än tidigare att lyckas med matlagningen. Vi vill inspirera människor att laga street food hemma”, säger Hellström.

Fazers bageriverksamhet tillgodoser behoven hos medvetna konsumenter som vill ha mer hållbara och hälsosamma alternativ, utan att glömma upplevelserFazer Bageri svarar på de rådande mattrenderna och förnyar brödkategorin genom att svara direkt på konsumenternas önskemål.

Mediekontakt:

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland
anniina.niemisto@fazer.comtfn +358 40 674 4672

Fazers medietelefon tfn +358 40 6682 998 vardagar kl. 8–16 och e-post media@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.