Fazer och Solar Foods ingår strategiskt partnerskap

Fazer-koncernen och Solar Foods, ett finländskt start-up bolag inom foodtech, har ingått ett avtal om strategiskt partnerskap. Syftet med samarbetet är att tillsammans forska i och utveckla det av Solar Foods utvecklade nya proteinet Solein®. Som en led i Fazers resa till ett modernt hållbart matföretag med en gemensam riktning, har Fazer som avsikt att skapa innovationer utöver produkt- och kategorigränserna och modigt främja innovationer som kan ändra hur vi i framtiden äter. Förändringar i det globala matsystemet och konsumtionsvanorna utgör nyckelfaktorer i arbetet mot klimatförändringarna.  Med  partnerskapet vill Fazer- främja forskning kring nya lösningar.

Fazer-koncernen fortsätter att implementera sin framtidsorienterade tillväxtstrategi. Hållbarhet har en central roll i Fazers strategi på dess resa till ett modernt hållbart matföretag med en gemensam riktning. Fazer ser mat som en lösning. Hur vi odlar, producerar och konsumerar mat har en stor inverkan på miljön, samhället och vårt välmående. Den nyligen utgivna rapporten av IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) belyser den inverkan markanvändningen, det globala matsystemet och konsumtionen av mat har på klimatförändringarna. För att förändra matsystemet krävs djärv forskning och innovationer, vilket förutsätter att vi är öppna för lösningar som inte ännu finns och som vi inte ännu förmår tänka oss. På vägen mot en allt mer hållbar livsmedelsproduktion, främjar Fazer innovationer för att utforska nya hållbara matlösningar.

Innovationer nyckeln till hållbar mat

Som en del av Fazers ambitiösa agenda för hållbar tillväxt och för att förstärka sin position som en föregångare inom foodtech, har Fazer ingått ett avtal om strategiskt partnerskap med Solar Foods. Solar Foods är ett finländskt start-up bolag inom foodtech, som utvecklat ett alldeles nytt slags protein, Solein®. Solein® är ett koldioxidneutralt protein, som kan tillverkas helt oberoende av jordmån, negativ markanvändning, väder och klimat.

“Fazer tror starkt på öppen innovation och tvärvetenskapligt samarbete för att skapa hållbara lösningar med samhällelig betydelse. Hållbar mat och näring ligger högt på Fazers forskningsagenda och vi vill vara en innovativ trendskapare inom mat. Vårt långa arv erbjuder oss den grund som krävs för att man skall kunna anamma djärva innovationer. Partnerskapet med Solar Foods är ett fantastiskt exempel på hållbar innovation, som därtill främjar Fazers möjligheter att uppnå vårt centrala hållbarhetsmål om 50 % mindre utsläpp fram till 2030” berättar Christoph Vitzthum, koncernchef för Fazer.

Fazers hållbarhetsarbete består av fyra centrala mål fram till 2030; 50 % mindre utsläpp, 50 % mindre matsvinn, 100 % ansvarsfulla inköp samt mera växtbaserat.

Strategiskt partnerskap inom forskning

I praktiken kommer Fazer att forska i Solein® och hur den kan användas i olika slags mat. Proteinet testas minutiöst för att försäkra dess säkerhet. Före Solein® kan börja användas i olika mattillämpningar, behöver den erhålla tillstånd av Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, European Food Safety Authority EFSA.

“Matens ovillkorliga säkerhet och goda smak kommer alltid att vara främst i all vår verksamhet och i vårt mål att växa i norra Europa och internationellt med hållbara och meningsfulla matupplevelser i växande kategorier” fortsätter Christoph Vitzthum.

Det strategiska partnerskapet kompletteras av ett finansieringsavtal, som utgör en del av en nyligen avslutad finansieringsomgång, i vilken Solar Foods samlade totalt 3,5 M€ i konvertibla lån för att fortsätta utveckla proteinet och kommersialiseringen av det. Utöver Fazer, deltog Holdix Oy Ab och Turret Oy Ab samt Lifeline Ventures i finansieringsomgången.

“Det skall bli spännande att nu kunna arbeta vidare och vi hoppas på att kunna lära oss av Fazers omfattande erfarenhet i att skapa och erbjuda kunderna nya matupplevelser” berättar Pasi Vainikka, VD för och en av grundarna av Solar Foods.

I början av september fick Solar Foods världens mest prestigefyllda designpris, Index Award. Priset utdelas till ett initiativ med den största inverkan på miljön och de bästa förutsättningarna att förbättra människornas liv. Priset finansieras av den danska staten.

Fazer firar idag sitt 128 års jubileum. På eftermiddagen arrangerar Fazer ett evenemang för inbjudna gäster på Fazer Experience-besökscentret i Vanda. Temat för evenemanget är Mat och klimat. Det strategiska partnerskapet med Solar Foods är ett av de många initiativ som Fazer som företag har tagit för att utveckla lösningar och modeller för att motverka klimatförändringarna.

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 29 98 media@fazer.com

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.

Solar Foods

Solar Foods är ett foodtech-företag som utvecklar revolutionerande innovationer för matproduktion på global nivå. Solar Foods agerar aktivt för att finna lösningar för att lösa det globala matsystemets kris och för att försäkra hållbar användning av naturresurser genom att koppla av matproduktionen från traditionellt lantbruk. Solein® är ett registrerat varumärke av Solar Foods. www.solarfoods.fi