Fazer och SOS Barnbyar fortsätter sitt samarbete för att stöda barnfamiljer som behöver hjälp i vardagen

Det långvariga samarbetet mellan Fazer och SOS Barnbyar fortsätter i och med att parterna hedrade Barnkonventionens dag genom att underteckna ett treårigt fortsatt samarbetsavtal. Fazer blir huvudsamarbetspartner för SOS Barnbyars projekt Mormors och morfars stuga i början av 2022. Projektet sammanför barnfamiljer och seniorer runt ett gemensamt matbord med syftet att erbjuda förebyggande stöd för välmående.

Fazer fortsätter sitt över 50 år långa samarbete med SOS Barnbyar i Finland och Ryssland. I Finland är föremålet för den nya avtalsperioden projektet Mormors och morfars stuga som kombinerar matupplevelser, som är viktiga för Fazer, med SOS Barnbyars samhällsarbete. Pensionärer som tidigare har varit anställda hos Fazer deltar också i verksamheten som volontärer. Under tidigare avtalsperioder har Fazer bidragit ekonomiskt till bl.a. utvecklingen av SOS Barnbyars familjerehabilitering och byggandet av barnbyar i Vuores i Tammerfors, Ängskulla i Esbo och Kivistö i Vanda. I Ryssland riktas stödet till SOS Barnbyars verksamhet i S:t Petersburg.

”Ett av Fazers värden är äkta relationer. Vi är en del av en gemenskap som arbetar för ett gemensamt mål, och vårt hållbarhetsarbete är ett gott exempel på detta. Att laga mat och äta tillsammans är centrala faktorer för matens effekter på välbefinnandet och genom det här samarbetet kan vi konkret påverka välbefinnandet i vår närmiljö”, berättar Joséphine Mickwitz, ansvarig för kommunikation och hållbarhet på Fazer.

”Fazer har en alldeles speciell plats i våra hjärtan. Vi gläds över att vi med stöd av Fazer kan utöka vår förebyggande verksamhet till förmån för utsatta barn och familjer. Mat är en av grundpelarna i att skapa välbefinnande för barn och unga, och familjens gemensamma matstunder har långtgående inverkan på barnens liv. I SOS Barnbyarnas verksamhet spelar maten en central roll i att visa omsorg. Mormors och morfars stuga och de varma stunder av gemenskap utöver generationsgränserna som den gemensamma verksamheten och goda maten i stugorna möjliggör, erbjuder möjligheter till kamratstöd och växelverkan”, gläds Leena Poutanen, ansvarig för kommunikation och pengainsamling vid SOS Barnbyar i Finland.

Mormors och morfars stuga

Mormors och morfars stuga ordnas en kväll varje vecka och bygger på frivillighet, gemenskap och gott humör. Barn och familjer samlas kring olika aktiviteter, för att laga något att äta tillsammans och leka. Verksamheten vid

Mormors och morfars stuga är avsedd speciellt för barnfamiljer som behöver hjälp i sin vardag och vars stödnätverk är bräckligt. Verksamhet finns för närvarande i Esbo, Vanda, S:t Karins och Kuopio och målet är att utvidga det nationellt. Verksamheten gör det möjligt för människor i olika åldrar att mötas kring en gemensam måltid, eftersom man lagar maten tillsammans och äter vid samma bord. De frivilliga ställföreträdande mor- och farföräldrarna spelar en viktig roll, eftersom alla familjer inte har mor- och farföräldrar som ett stödnätverk i vardagen eller också bor dessa långt borta. För föräldrarna erbjuder Mormors och morfars stuga en möjlighet att hämta andan i vardagen.

Helena Hietapakka fungerar som reservmormor och började frivilligarbeta på SOS Barnbyars Mormors och morfars stuga i Vanda när hon pensionerades från Fazer. ”I Mormors och morfars stuga får föräldrarna sätta sig vid dukat bord en dag i veckan och träffa varandra och oss mor- och farföräldrar. Vi har fört mycket djupa samtal. Jag har alltid en välkomnande famn ledig för barnen. Jag vill vara närvarande och lyssna på både barnen och föräldrarna. Träffarna är härliga stunder också för mig”, berättar Helena.

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer i Finland tfn 044 710 8860

SOS Barnbyar

SOS Barnbyar är en internationell barnskyddsorganisation som främjar barnets rättigheter. Vårt mål är att alla barn och ungdomar ska få det stöd de behöver för att växa till sin fulla potential. Vi är en icke-vinstdrivande expert på och serviceproducent inom barnskyddet. Vi erbjuder hjälp och högklassiga tjänster för kommuner och familjer.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.