Fazer och SOS-Barnbyar stöder barnfamiljer som behöver hjälp i vardagen genom samling kring en gemensam måltid

Fazer blev huvudsamarbetspartner till SOS-Barnbyars verksamhet Mummun ja vaarin tupa i början av 2022. Denna verksamhet är etablerad nära familjerna i deras vardag och genom den har hundratals barnfamiljer fått stöd av frivilliga äldre människor, som de har fått laga mat och äta tillsammans med. Fazers aktiva partnersamarbete gav glädje och välmående inom ramarna för SOS-Barnbyar även i mars, då ett samarbete med Novita genererade hela 35 000 euro till organisationen. Beloppet kommer att användas till att finansiera en hobby för närmare 100 barn från mindre bemedlade familjer. Fazer har samarbetat med SOS-Barnbyar i över 50 år.

Syftet med Mummun ja vaarin tupa-verksamheten, dvs. volontärstugor med extramormödrar och -morfäder, är att i ett tidigt skede förena barnfamiljer i behov av hjälp med de frivilliga seniorerna inom verksamheten. Den handledda verksamheten riktar sig till barnfamiljer med svaga stödnätverk. I volontärstugorna lagar deltagarna mat tillsammans, leker och gör aktiviteter med barnen. Volontärernas arbete ger föräldrarna ett avbrott i vardagen och en möjlighet att träffa andra vuxna och äta tillsammans.

”Vi har stöttat SOS-Barnbyar i över femtio års tid. När vi i fjol förlängde vårt avtal valde vi Mummun ja vaarin tupa-verksamheten som vårt främsta mål. I den förenas smakupplevelser, som är vår kärnverksamhet, med SOS-Barnbyars gedigna kompetens och mänskliga värme. Under det första inte helt fullständiga verksamhetsåret var antalet träffar i volontärstugorna 264, och de hade totalt över 5 600 besökare, varav 3 000 barn”, berättar Liisa Eerola, kommunikationsdirektör för Fazer Konfektyr och Fazer i Finland. Bland de frivilliga i volontärstugorna finns även pensionerade medarbetare från Fazer. Detta värdefulla volontärarbete bereder garanterat glädje och ökar välmåendet hos alla medverkande parter.”

Volontärstugor med extramormödrar och -morfäder finns i huvudstadsregionen i Helsingfors, Esbo och Vanda samt i S:t Karins, Kuopio och Uleåborg. En volontärstuga kommer att öppnas även i Tammerfors. Målet för 2023 är att omkring 9 500 vuxna och barn ska samlas över en gemensam måltid inom ramarna för stugverksamheten.

I SOS-Barnbyars arbete uttrycker maten även omsorg

”Alla barn har rätt att växa upp i en trygg miljö och att äta god mat som ger dem den näring de behöver”, säger Maria Ulvinen, chef för företagssamarbete inom SOS-Barnbyar. ”Mat är en grundpelare för barns och ungas välmående, och gemensamma måltider har långtgående effekter i barnens liv. Den trevliga samvaron över god mat och de gemensamma aktiviteterna mellan olika generationer i volontärstugorna ger möjlighet till ömsesidigt stöd och interaktion.”

Yllesocksprojekt genererade närmare 35 000 euro till SOS-Barnbyar

Hösten 2022 inleddes ett unikt samarbete när Fazer och Novita, känt för sina yllegarn, gav ut det första gemensamma stickmagasinet Fazer X Novita. De färggranna stickmönstren inspirerade av Fazers mest välkända konfektyrvarumärken och -klassiker blev omedelbart omåttligt populära bland stickfantaster och sockstickare i många generationer. Till följd av det positiva mottagandet utkom ett andra stickmagasin med inspiration från kex-, lakrits- och chokladvarumärken i januari 2023. För varje sålt exemplar av stickmagasinet donerades en euro till SOS-Barnbyar, som valdes till föremål för donationerna i och med att välgörenhetsorganisationen är Fazers långvariga samarbetspartner.

Intäkterna från försäljningen av stickmagasinet – närmare 35 000 euro – Novita donerade till SOS-Barnbyar i mars 2023. Det donerade beloppet kommer att användas till att stödja en hobby för närmare 100 barn från mindre bemedlade familjer.

”Genom detta samarbete vill vi påminna finländarna om att vi alla kan göra gott även rent konkret med våra egna händer, sittande hemma i soffan om vi så vill”, säger Eerola. ”Vi på Fazer har värnat om hantverksskicklighet under hela vår över 130 år långa historia. För oss går traditionell hantverksskicklighet och hållbar livsmedelsproduktion alltjämt hand i hand.”

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr och Fazer i Finland, liisa.eerola@fazer.com,tfn +358 44 710 8860

Maria Ulvinen, chef för företagssamarbete, SOS-Barnbyar,maria.ulvinen@sos-lapsikyla.fi, tfn + 358 400 436 493

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn + 358 40 668 2998, media@fazer.com

Bilder i tryckbar storlek: https://www.fazergroup.com/fi/medialle/   – Kuvapankki – Media_Press_Finland – Fazer & SOS_Lapsikylä_Mummun_ja_vaarin_tupa

Fazers webbplats: https://www.fazergroup.com/sv/vart-ansvar/manniskor-och-valbefinnande/fazers-partnerprogram/sos-barnbyar/

Webbplats för SOS-Barnbyars verksamhet Mummun ja vaarin tupa: https://www.sos-lapsikyla.fi/lahella/mummun-ja-vaarin-tupa/

#mummunjavaarintupa #sosbarnbyar #northernmagicmadereal

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.

Lainaukset

Vi har stöttat SOS-Barnbyar i över femtio års tid. När vi i fjol förlängde vårt avtal valde vi Mummun ja vaarin tupa-verksamheten som vårt främsta mål. I den förenas smakupplevelser, som är vår kärnverksamhet, med SOS-Barnbyars gedigna kompetens och mänskliga värme. Under det första inte helt fullständiga verksamhetsåret var antalet träffar i volontärstugorna 264, och de hade totalt över 5 600 besökare, varav 3 000 barn
Liisa Eerola, kommunikationsdirektör för Fazer Konfektyr och Fazer i Finland