Fazer och UPM Specialty Papers har utvecklat en återvinningsbar förpackning utan plastbeläggning

UPM Specialty Papers och Fazer har tillsammans utvecklat en ny typ av förpackning för Fazers Rispiroger med havreskal. Det traditionella plastlaminerade förpackningspappret har ersatts av en avancerad papperslösning och den nya förpackningen kan bättre återvinnas utan att man kompromissat på dess specialegenskaper. Den prisbelönta förpackningen har fått utmärkelser i tävlingarna ScanStar, WorldStar och Uusi Puu och finns redan på kylhyllan i matbutiken.

Den nya förpackningen för Fazers Rispiroger med havreskal är enhetlig med både Fazers vision om hållbara förpackningar och UPM:s Biofore-strategi. Förpackningslösningen är ett resultat av mer än två års långsiktigt utvecklingsarbete. Målet med utvecklingsarbetet var att säkerställa förpackningarnas återvinningsbarhet utan att kompromissa på livsmedelssäkerheten och kvaliteten.

"Vi har ett nära samarbete med aktörerna inom förpackningsindustrin för att uppnå Fazers mål för hållbara förpackningar. Varje samarbetspartner bidrar till utvecklingsarbetet. I det här projektet kombinerades Fazers expertis inom livsmedelsprodukter, livsmedelsskydd och förpackningar med UPM Specialty Papers expertis inom utveckling av krävande specialpapper. Vi är imponerade av hur väl den nya, mer återvinningsbara förpackningen skyddar och bevarar livsmedelsproduktens höga kvalitet fram till bäst före-datumet. Förpackningslösningen är lämplig för vår befintliga förpackningsprocess och uppnår allt detta genom att använda mindre fossila material", säger Piia Soininen-Tengvall, chef för förpackningsutveckling på Fazer.

Livsmedelsförpackningar har skyddande egenskaper som traditionellt förverkligats genom plastförpackningar eller laminering av plast på en pappersyta. Användningen av plast har också medfört värmeförsegling, dvs. tät förslutning av förpackningen med värme.

I förpackningspappret som utvecklats av UPM Specialty Papers har skyddsegenskaperna, de så kallade barriäregenskaperna, och värmeförseglingen integrerats i förpackningspappret utan plastbeläggning. Syftet med barriäregenskaperna är att skydda produkten inuti förpackningen fram till bäst före-datum och samtidigt säkerställa att till exempel fett från produkten inte tränger igenom förpackningen.

"Fördelen med förpackningspapper är att det kan återvinnas i en välfungerande och allmänt tillgänglig återvinningsinfrastruktur. Idag återvinns mer än 80 procent av det fiberbaserade förpackningsmaterialet som används i Europa. Utgångspunkten för vår produktutveckling är alltid att säkerställa återvinningsbarhet utöver produktsäkerhet och funktionalitet", säger Susanna Hyrkäs, hållbarhetschef på UPM Specialty Papers.

I de nya förpackningarna för Fazers Rispiroger med havreskal används barriärpappret UPM ConfidioTM som värmeförsegling. Återvinningstest visar på 1 procent svinn av otryckt UPM Confidio-papper, vilket innebär att cirka 99 procent av pappret återvinns och används igen som återvunnet material. Återvinningssvinnet är betydligt högre för plastbelagda pappersförpackningar.

Fazers Rispiroger med havreskal bakas på Fazer Bageri i Villmanstrand med över tjugo års expertis inom pirogbakning.  Bageriet har ända från början bakat finska favoriter, såsom Imatra Rispirog av råg och Vuoksen Rispirog av råg. Bageriet i Villmanstrand sysselsätter totalt 90 personer och är en betydande arbetsgivare i regionen.

Förpackningspappret UPM Confidio har utvecklats i samarbete mellan UPM:s fabrik i Jämsänkoski och UPM:s forskningscenter i Villmanstrand.

Mer information:

Maarit Relander, UPM Specialty Papers, marknadsföringsdirektör, maarit.relander@upm.com, tfn +358204150223

Tarja Kuusela, Fazer Bageri Finland, kommunikationsdirektör, tarja.kuusela@fazer.comtfn +358405876063

UPM, mediakontakter

mån–fre kl. 9–16
tfn 040 588 3284
media@upm.com

UPM Specialty Papers

UPM Specialty Papers tillgodoser efterfrågan på förnybara förpackningsmaterial med högkvalitativa förpacknings- och etikettpapper. Cirka 2 000 experter arbetar tillsammans med kunderna för att utveckla lösningar som uppfyller deras affärsmål. UPM Specialty Papers försäljnings- och leveranskedja och fabriker i Finland, Tyskland och Kina betjänar kunder runt om i världen.

Special by Nature – upptäck våra naturligt speciella produkter: www.upmspecialtypapers.com

Följ UPM Specialty Papers  LinkedIn

UPM

Vi tillhandahåller förnybara och hållbara lösningar och utvecklar framtida alternativ till den fossila ekonomin inom sex affärsområden: UPM Fibres, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers och UPM Plywood. Som ledande i vår bransch och pionjär för hållbarhet har vi undertecknat FN:s klimatåtagande om 1,5 graders uppvärmning. Våra mål och åtgärder för att begränsa klimatförändringarna baseras på vetenskaplig forskning. Vi sysselsätter cirka 16 500 personer och har en årlig omsättning på cirka 10,5 miljarder euro. UPM:s aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy. UPM Biofore – Beyond fossils. www.upm.fi

Följ UPM X | LinkedIn | Facebook |  YouTube | Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils

Fazer Bageri Finland

Fazer är marknadsledande inom bageribranschen i Finland. Fazers stora bagerier ligger i Vanda, Lahtis och Villmanstrand. Företaget har närmare 140 butiksbagerier i dagligvarubutiker där hantverksbagare bakar bröd på plats för hand av inhemskt mjöl. Fazer Bageri sysselsätter totalt cirka 1 600 personer i Finland. Fazers produktion av bageriprodukter är inhemsk till ca 92 procent.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa  konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.