Fazer och Wing inleder lufttransporter med drönare i Nordsjö i Helsingfors -beställningarna kommer fram på några minuter

I Nordsjö i Helsingfors går det från och med fredagen den 14 maj 2021 att beställa Fazers choklad, färska bageriprodukter, såsom croissanter, bröd, munkar och fyllda semlor, samt godisnyheter i form av lufttransport hem eller till en närliggande park. Produkterna levereras med drönare inom några minuter, energieffektivt och med låga utsläpp.

Produktleveransen är samtidigt en upplevelse

Lufttransporterna med drönare opereras av transportserviceföretaget Wing på uppdrag av Fazer. Beställning och betalning sker med en avgiftsfri mobilapp som kan laddas ner till mobiltelefonen. Det går att fylla varukorgen med sommarens godisnyheter från Fazer eller glädja nära och kära med det rikliga produktpaketet Godis från himlen. Dessutom erbjuds munkar, ugnsfärska Kiiretön-bröd och fyllda semlor från Fazer Bageri. Det går också att beställa Fazer Cafés mättande sallader och Froosh-smoothies exempelvis till lunch. I mobilappen är det enkelt att kontrollera vilka produkter som erbjuds.

”Som ett företag som fokuserar på matupplevelser är det glädjande att få vara en av de första som testar dessa nya, innovativa lufttransporter med drönare. Den här typen av energieffektiva och koldioxidneutrala transportlösningar ligger i tiden och är ett sätt att garanterat även bjuda kunderna på upplevelser i dessa exceptionella tider”, säger Jarno Hämäläinen, logistiskdirektör på Fazer Bageri och ansvarig för drönarprojektet hos Fazer.

I mobilappen kan beställaren följa leveransen och se den exakta leveranstiden. Drönaren sänker ner beställningen till marken med hjälp av en kabel som sedan lösgörs automatiskt. Som snabbast får kunden produkterna inom några minuter från beställning. Produktförsändelser kan beställas till hemadressen i Nordsjö eller till en särskild leveransplats. Det finns två leveransplatser i Nordsjö: Svartstensparken och Solviksparken. Under de första veckorna med drönarleveranser är servicen tillgänglig från fredag till söndag klockan 9–17.

Finland är en föregångare inom lufttransporter med drönare i Europa

Transportföretaget Wing opererar lufttransporter på tre kontinenter: Australien, USA och Europa, där företagets verksamhet har koncentrerats till Finland.

”Vi är mycket entusiastiska över samarbetet med Fazer. Vi strävar alltid efter att uppfylla önskemålen hos invånarna i våra leveransområden på bästa möjliga sätt, och därför är vi mycket glada över att nu kunna komplettera vårt utbud med Fazers populära konfektyr-, bageri- och matvarumärken”, säger Ville Lukkari, landsdirektör på Wing i Finland. ”Detta är en unik möjlighet att erbjuda våra kunder ett mer effektivt och coronasäkert leveranssätt av fler produkter.”

En eldriven drönare plockar upp paketet, som väger högst 1,5 kg, flyger till leveransplatsen, stannar på cirka 7 meters höjd i luften och sänker försiktigt ner paketet till marken med hjälp av en tunn kabel på det exakta leveransområde som kunden har önskat, till exempel i den egna trädgården eller i en park.

Lufttransporterna med drönare är säkra och de fjärrstyrda små luftfartygen styrs via ett särskilt navigationssystem.

Mediekontakt:

Taina Lampela Helin, kommunikationschef, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 4600

Fazers medietelefon är öppen vardagar klockan 8–16, tfn +358 40 6682 998, media@fazer.com

Ladda ner den avgiftsfria mobilappen till telefonen:

Bilder i tryckbar storlek:

https://www.fazergroup.com/media/ Media_Press_Fazer_Drone_May_2021

Fazer har förbundit sig att skapa hållbara lösningar till förmån för miljön

Hållbarhet är en viktig del av Fazers strategi. Ett av Fazers hållbarhetsmål är 50 % mindre utsläpp senast 2030. Behovet av att motverka klimatförändringarna, bevara den biologiska mångfalden och tackla andra miljöproblem blir hela tiden större. En viktig åtgärd i Fazers arbete med miljöansvar och att motverka klimatförändringarna är att förbättra energieffektiviteten.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.