Fazer öppnar butik i Villmanstrands hamn

Fazer svarar på stadsbornas önskemål och öppnar en butik i en historisk byggnad i Villmanstrands hamn i början av sommaren. Kärnan i butikens sortiment kommer att utgöras av lokalt tillverkade produkter, men även andra Fazer-produkter kommer att finnas till försäljning. I och med öppnandet av butiken firar Fazer både konfektyrtillverkningens jubileumsår i Villmanstrand och stadens 375-åriga historia.

I början av sommaren öppnar Fazer en butik i en gammal tvådelad byggnad på adressen Satamatie 15–17 belägen i fästningen i anslutning till Villmanstrands hamn. Butiken har planerats i nära samarbete med Villmanstrands stad och dess verksamhet kommer i första skede att testas inom ramarna för ett pilotprojekt fram till början av 2025.

"Villmanstrand har varit en av våra hemstäder i över 30 år och invånarna har i flera år önskat sig en Fazer-butik. Nu är det dags för oss att svara på denna önskan och prova butikens attraktionskraft", säger Tom Lindblad, chef för Fazers Candy-affärsenhet.

Förutom konfektyr- och chokladprodukter kommer butikens sortiment att omfatta även andra Fazer-produkter, såsom bröd, gröt och müsli. Butikens hjärta är dock den konfektyr som tillverkas lokalt i Villmanstrand. "Vi blev mycket ivriga då staden föreslog den historiska byggnaden på Satamatie. Redan i detta skede är det lätt att se att helheten säkert kommer att bli attraktiv för både invånare och turister. Det lokala inslaget kommer att synas i butiken på olika sätt, och tillsammans med andra aktörer i närområdet kan vi skapa upplevelser för besökarna”, fortsätter Lindblad.

Butiksbyggnaden i sig är vacker som delikat konfekt och en del av Villmanstrands historia. Den skyddade byggnaden i två delar färdigställdes år 1915 som en del av Villmanstrands fästning med syfte att tjänstgöra som tvättstuga och bastu. Under vinter- och fortsättningskriget inhyste byggnaden den finska Försvarsmaktens maskinverkstad. Sedermera förflyttades ägarskapet för byggnaden från Försvarsmakten till Villmanstrand stad och har tjänstgjort bland annat som bilverkstad, gjuteri och hamnkontor. Fazer har kommit överens om att inom ramarna för pilotprojektet hyra byggnaden fram till början av 2025.

Tf. stadsdirektör Tuomo Sallinen från Villmanstrands stad önskar Fazers butik varmt välkommen såväl på sina egna, som på stadsbornas vägnar.

”Fazer är en viktig partner till staden som ett företag som producerar både konfekt- och bageriprodukter i staden. Denna hett efterlängtade butik är ett utmärkt tillägg till hamnens och fästningsområdets attraktionskraft”, säger Sallinen. ”Jag är säker på att butiken kommer att bli en ny attraktion i staden och samtidigt bidrar den positivt till hela östliga Finlands livskraft och atmosfär.”

Jubileumsår för konfektyrtillverkning

I år är det 90 år sedan den industriella tillverkningen av konfektyr inleddes vid dåvarande Chymos fabrik i Villmanstrand. Fazers era började 1993 då Fazer köpte Chymos verksamhet. Traditionella konfektyrmärken, som Marianne, som fyller 75 år i år, har blivit väl omhändertagna i Villmanstrand, och konfektyrfabriken, som i nuläget sysselsätter närmare 400 personer, producerar godsaker för export runt om i världen. Fabriken fokuserar på produktion och förpackning av fruktgodis, marmelad, lakrits, salmiak och havrexylitolprodukter. Fabrikens största produkter sett till produktionsvolym är Re-mix och Tutti Frutti. Klassiska produkter är bland annat Marianne, Pihlaja, Fazers Bästa, Kiss-Kiss, Tyrkisk Peber och Gröna kulor.

Utöver konfektyrfabriken bedriver Fazer sedan 2023 ett bageri i Villmanstrand. Bageriet sysselsätter 90 personer och där tillverkas rispiroger och frysta produkter.

Fazers butiker:

Fazer Shop Villmanstrand
Satamatie 15-17

Mer information om öppettider och produktsortiment kommer närmare öppningsdatumet

Fazer Shop Lahtis

Kasakkamäentie 3, 15800 Lahtis

Fazer Shop Ranua
Rovaniementie 29, 97700 Ranua

Fazer Experience Visitor Centre
Fazersvägen 6, Vanda

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr
liisa.eerola@fazer.com tfn +358 44 710 8860

Fazers medietelefon är öppen mån-fre kl. 8-16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa  konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.