Fazer öppnar caféer på Bulevarden och Annegatan i Helsingfors och fortsätter att utöka sin caféverksamhet

Cafékulturen upplever något av en renässans för tillfället. Lättillgängliga, helhetsmässiga upplevelser, ett produktutbud som uppfyller behoven och förväntningarna samt överlägsen service i en trivsam miljö är det faktorer som lockar konsumenterna till caféerna. Tisdagen den 10 maj 2022 öppnar Fazer ett nytt Fazer Café på Bulevarden 7 i Helsingfors, och följande etablering sker i juni på Annegatan 28. Båda caféerna har även mycket efterfrågade uteserveringar.

”Tillgänglighet är en klar konkurrensfaktor i caféverksamheten. Våra nya Fazer Caféer ligger på centrala affärsplatser och bidrar till att öka stadsdelarnas dragningskraft, stimulera deras utveckling och stärka den urbana stadsbilden. Vi vet att cafébesökarna ställer allt högre krav. Vi inom Fazer Café-kedjan erbjuder våra kunder högklassiga caféprodukter, ett förstklassigt varumärke och en trevlig kundupplevelse. Utöver att vi har 130 år lång erfarenhet av caféverksamhet står vi för djärvhet och innovationer som även stärker vår framtida konkurrenskraft”, säger Miika Kostilainen, VD för Fazer Retail Finland.

Med de nya Fazer Caféerna på Bulevarden och Annegatan inräknade finns det totalt 19 caféer i huvudstadsregionen, Åbo och Tammerfors. Redan hösten 2022 öppnar nästa café i Helsingfors.

I Fazer Café-kedjan är nöjda kunder en hederssak

Fazer Café Bulevarden 7 och Annegatan 28 ligger på Helsingfors mest livliga affärsstråk. Båda ligger i områden där högklassiga hotell nyligen har öppnats och där det finns rikligt av restauranger, caféer, kontors- och affärslokaler samt bostäder.

”Fazer Café Bulevarden ligger lättillgängligt i gatuplanet. Hos oss kan du avnjuta en läcker frukost eller lunch, glädjas över klassiska bakverk eller köpa med dig färdigförpackade portioner. Personlig kundservice är en hederssak för oss här, liksom för hela vår kedja”, säger Miika Kostilainen.

Caféet på Bulevarden har 66 sittplatser samt uteservering på gatsidan och på den lugna innergården. Caféet på Annegatan har 78 sittplatser i två våningar och en sommaruteservering i gatuplanet.

Fazer Café på Annegatan serverar även mat, till glädje för alla dem som arbetar på de många kontoren i området. Klassiska bakverk och skickligt tillverkade smörgåsar kan avnjutas på plats, men konsumenterna kan även välja att köpa med sig olika take away-produkter, såsom färdigförpackade fräscha sallader och smoothies.

Fazer Café Bulevarden och Annegatan har öppet alla dagar i veckan. Caféernas specialitet är tårtor med smaker från kända konfektyrvarumärken, till exempel Fazerina-tårta, samt konditorbakade hantverkstårtor och handbakat Gateau-bröd som levereras varje morgon från hantverksbageriet i Sörnäs. I sortimentet ingår även specialkaffe och -drycker.

Hållbarhet allt viktigare även för cafébesökare

Fazer Café-kedjan strävar efter att varje cafébesök ska vara en unik upplevelse. Hållbarhet får en allt viktigare roll.

Utöver att Fazer använder hållbar kakao har caféerna bland annat kaffeblandningarna Fazer Blend och Fazer Espresso Blend som är hållbart producerade och som rostas i Helsingfors. Inhemska råvaror prioriteras alltid när det är möjligt med hänsyn till pris, kvalitet och tillgång.

Insikter från den moderna cafékedjan överförs till övrig affärsverksamhet

Karl Fazer, konditor som hade skaffat sig kunskaper i Sankt Petersburg, Berlin och Paris, ville erbjuda Helsingforsborna det allra bästa och grundade sitt första café-konditori på Glogatan i Helsingfors redan 1891.

I dag är Fazer ett konsumentorienterat företag som fokuserar på matupplevelser. För Fazer är caféerna strategiskt viktiga för att möta konsumenterna, och den kundförståelse och kompetens som skapas i dessa möten överförs även till Fazers övriga affärsverksamhet.

Miika Kostilainen, VD, Fazer Retail Finland, miika.kostilainen@fazer.com, tfn +358 40 486 9832

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Högklassiga produkter och service sju dagar i veckan

Fazer Café Bulevarden 7, 00100 Helsingfors

Öppettider: mån–fre 7.30–20, lör 9–19, sön 10–17

Fazer Café Annegatan 28, 00100 Helsingfors öppnar i juni 2022.

Öppettider: mån–fre 7.30–20, lör 9–19, sön 10–17

På öppningsdagen får de 200 första kunderna i båda caféerna i samband med köp en chokladkaka som är unik för Fazer Café Bulevarden 7 respektive Fazer Café Annegatan 28.

Bilder i tryckbar storlek: www.fazergroup.com/fi/medialle - Kuvapankki - Public Image Bank - Media_Press – Finland - Fazer Cafe Bulevardi 7

Webbplats: www.fazer.fi/fazer-cafe/kahvilat/fazer-cafe-bulevardi/

#fazercafe

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Norden, Baltikum och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2021 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet medarbetare till ca 8 000.

Lainaukset

Tillgänglighet är en klar konkurrensfaktor i caféverksamheten. Våra nya Fazer Caféer ligger på centrala affärsplatser och bidrar till att öka stadsdelarnas dragningskraft, stimulera deras utveckling och stärka den urbana stadsbilden. Vi vet att cafébesökarna ställer allt högre krav. Vi inom Fazer Café-kedjan erbjuder våra kunder högklassiga caféprodukter, ett förstklassigt varumärke och en trevlig kundupplevelse. Utöver att vi har 130 år lång erfarenhet av caféverksamhet står vi för djärvhet och innovationer som även stärker vår framtida konkurrenskraft.
Miika Kostilainen, VD för Fazer Retail Finland