Fazer öppnar nya caféer i köpcentrumen Jumbo och Tripla

Torsdagen den 17 oktober 2024 öppnar Fazer ett Fazer Café i köpcentrumet Jumbo i Vanda. Fredagen den 18 oktober öppnar Fazer Café Tripla 1. krs, som är redan det andra Fazer Caféet i köpcentrumet Tripla i Helsingfors. Namnet syftar på det nya caféets placering på köpcentrumets första våning. Nykomlingarna i cafékedjan erbjuder kunderna högklassiga caféprodukter och upplevelserika stunder i en trivsam miljö.

Kunderna har efterlyst ett nytt Fazer Café i Jumbo

Finlands till ytan största köpcentrum Jumbo-Flamingo är redan välbekant för Fazer Café-kunderna, eftersom det välkända caféet återvänder till en ny plats i köpcentrumet efter en paus på några år. Nya Fazer Café Jumbo ligger på andra våningen i köpcentrumet, i början av den förbindelsegång som leder till Flamingo.

”I fjol hade vi över två miljoner kundkontakter i våra Fazer Caféer. Vi tror att det finns en efterfrågan på en aktör som vi, som satsar på hantverksskicklighet och högklassiga, hållbart producerade caféprodukter”, säger Miika Kostilainen, VD för Fazer Retail Finland och ansvarig för Fazer Café-verksamheten. ”Kunderna känner till oss och uppskattar vårt varumärke, som bygger på ett gediget sortiment, en trivsam, elegant miljö och smidig, personlig service. Det renoverade köpcentrumet Jumbo-Flamingo erbjuder utmärkta möjligheter för detta.”

Köpcentrumet Jumbo-Flamingo har omkring 12 miljoner besökare varje år. Under de senaste två åren har köpcentrumet genomgått en omfattande renovering, där man har satsat särskilt på upplevelsebaserade tjänster. Fazer Café Jumbo har 100 kundplatser.

Det andra Fazer Caféet i köpcentrumet Tripla öppnar på första våningen

”Läget och till exempel storleken på fönstren har stor betydelse när vi går igenom potentiella affärsplatser. Ett centralt, lättillgängligt läge ökar avsevärt sannolikheten för att kunderna ska titta in”, fortsätter Kostilainen.

Mall of Tripla i Böle i Helsingfors är Finlands största köpcentrum sett till besökarantalet, 20 miljoner. Nya Fazer Café Tripla ligger på första våningen i köpcentrumet där dagligvaruhandelns tjänster och den norra entrén bidrar till kundflödet. Caféet med 86 kundplatser är lättillgängligt via köpcentrumets hissar och entrén vid Firdogatan.

Fazer Café Tripla på tredje våningen i köpcentrumet har varit framgångsrikt från start och dess verksamhet fortsätter som normalt.

Gateau-butiken på Böle stationsplats är avsedd särskilt för passagerare som åker via Böle, som är Finlands näst mest trafikerade järnvägsstation. I butiken är det enkelt att köpa med sig kaffe, läcker toast och färskt bröd. Butikens bröd bakas på surdeg och gräddas på ugnsgaller, och liksom andra nybakade bullar och bakverk kommer det från kedjans eget hantverksbageri i Sörnäs i Helsingfors, där de bakas för hand av mjöl från Fazers egen kvarn i Lahtis.

Kalla kaffedrycker ökar i popularitet

I caféerna kommer Fazer nära sina kunder och där skönjas mat- och dryckestrender tidigt.

”Caféer är inte längre ställen där du enbart tar dig en kaffe och en bakelse. Våra kunder uppskattar ett mångsidigt sortiment, att vi kan ge dem service från morgon till kväll och att vi även erbjuder färdigt förpackade sallader och smoothies att köpa med sig. Vi erbjuder en färggrann frukost samt till lunch bland annat soppa på inhemsk regnbågslax och en salladsbar där kunderna själva kan komponera sin måltid. Vi prioriterar inhemska råvaror alltid när det är möjligt med hänsyn till pris, kvalitet och tillgång”, säger Kostilainen.

Kundernas intresse för kalla kaffedrycker har ökat och Geisha Ice Latte, som är bekant från konfektyrvarumärket, har fått sällskap av säsongssmaker som Pumpkin Ice Latte och, inför julen, Gingerbread Ice Latte med pepparkakssmak.

Kvalitet och kundbehov i fokus

När caféerna i Jumbo och Tripla har öppnat finns det totalt 23 Fazer Caféer.  Karl Fazer grundade sitt fransk-ryska konditori på Glogatan i Helsingfors för 133 år sedan och det ikoniska caféet har funnits på samma adress alltsedan dess. Fazer Caféernas verksamhet, liksom hela Fazers affärsverksamhet, har alltid styrts av gedigen fokus på kvalitet, innovationer, hållbarhet samt lyhördhet för kundernas behov.

På öppningsdagarna ger vi de 200 första kunderna en exklusiv Fazer Café Jumbo- eller Tripla 1 krs-chokladkaka i samband med köp.

Fazer Café Jumbo, Köpcentrum Jumbo-Flamingo, Vandaportsgatan 3, 01510 Vanda.

Öppettider vardagar 8.30–21, lö 8.30–21 och sö 10–19.

Webbplats: https://www.fazer.fi/fazer-cafe/kahvilat/fazer-cafe-jumbo/

Fazer Café Tripla, 1:a vån., Köpcentrum Mall of Tripla, Firdogatan 2 B, 00520 Helsingfors.

Öppettider vardagar 8–21, lö 8–21 och sön 9–20.

Webbplats: https://www.fazer.fi/fazer-cafe/kahvilat/fazer-cafe-tripla1krs/

Miika Kostilainen, VD, Fazer Retail Finland, miika.kostilainen@fazer.com, tfn +358 40 486 9832

Taina Lampela-Helin, kommunikationschef, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 4600

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Bilder i tryckbar storlek: www.fazergroup.com/fi/medialle - Kuvapankki - Public Image Bank - Media_Press – Finland – Fazer Café Jumbo & Tripla 1 krs, Helsinki

#fazercafe #northernmagicmadereal

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa  konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.

Lainaukset