Fazer överväger att stänga sin fabrik i Högfors och överföra verksamheten till Villmanstrand

Fazer överväger att stänga sin fabrik i Högfors och överföra tillverkningen av xylitolpastiller och -tuggummi till sin fabrik i Villmanstrand. Fazer inleder samarbetsförhandlingar, som omfattar samtliga medarbetare vid anläggningen i Högfors.

För att i framtiden kunna svara bättre på den föränderliga konsumentefterfrågan, behöver Fazer utveckla tillverkningen av xylitolprodukter. Fazer måste bli effektivare och smidigare på att utveckla och tillverka mer konsumentdrivna produkter i tilltalande och innovativa smaker, former och förpackningsalternativ. Fazer har utvärderat olika alternativ för att utveckla tillverkningen av xylitolpastiller och -tuggummi och överväger att stänga sin fabrik i Högfors och överföra verksamheten till sin anläggning i Villmanstrand.

Det finns inte samma möjligheter att utveckla verksamheten i Högfors som i Villmanstrand. Överföringen av tillverkningen till Villmanstrand skulle möjliggöra den effektivitet och kompetensutveckling som behövs för att verksamheten skall förbli konkurrenskraftig även på längre sikt. Följaktligen, inleder Fazer samarbetsförhandlingar som omfattar samtliga medarbetare vid fabriken i Högfors.

”Fazer tror på finländsk tillverkning. Genom att centralisera tillverkningen till större enheter, kan vi effektivt tillverka produkter av hög kvalitet, vilket är en förutsättning för att vi skall kunna förbli konkurrenskraftiga. Då flera olika slags produkter tillverkas i samma anläggning, kan vi även erbjuda våra medarbetare bättre möjligheter till att utveckla kompetens och färdigheter och därmed säkerställa verksamhetens kontinuitet även under exceptionella omständigheter. Vi har sedan 2015 investerat närmare 25 miljoner euro i fabriken i Villmanstrand och kommer att fortsätta utveckla tillverkningen där även i framtiden”, säger Mika Salomaa, ansvarig för leveranskedjan vid Fazer Konfektyr.

Fazer stöder sin personal i förändringen

Fazer inleder samarbetsförhandlingar som omfattar samtliga medarbetare vid fabriken i Högfors. Av medarbetarna är 22 tillsvidareanställda och 5 behovsanställda. Den eventuella stängningen av fabriken i Högfors skulle infalla vintern 2021.

Ifall förhandlingarna resulterar i uppsägningar, kommer Fazer att stöda dem, som kunde beröras av en eventuell uppsägning och främja deras möjligheter till ett nytt jobb. Fazer kommer att samarbeta med arbetskraftsförvaltningen i området.

Liisa Eerola, VP, Kommunikation, tfn +358 44 710 8860, liisa.eerola@fazer.com

Fazers medietelefon betjänar vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.Northern Magic. Made Real.