• Fazer Group/

Fazer överväger att stänga sin produktionsanläggning i St. Karins och överföra verksamheten till Koria

Fazer har utvärderat olika alternativ för att effektivisera tillverkningen och möjliggöra tillväxten av Fazer Yosa -havreprodukterna och överväger att stänga sin produktionsanläggning i St. Karins samt överföra verksamheten till Koria. Fazer inleder samarbetsförhandlingar, som berör samtliga medarbetare vid anläggningen i St. Karins. En modernisering och utveckling av anläggningen i St. Karins skulle kräva omfattande investeringar. Därtill skulle moderniseringen vara svår att göra där anläggningen nu är belägen. En expansion av verksamheten är nödvändig för att svara på den växande efterfrågan på havrebaserade produkter.

”Mjölkfria, havrebaserade produkter spelar en central roll i Fazers tillväxt både på den inhemska marknaden och internationellt. Konsumtionen av mjölkfria produkter växer årligen med 17 %. Våra styrkor på den utmanande marknaden är gediget kunnande om havreverksamheten, ett konsumentdrivet produkturval och starka varumärken. Samtidigt vill vi säkra vår position i den tuffa konkurrensen. Vi investerar i en effektiv produktion som möter de allt strängare kraven på kvalitet, säkerhet och miljö”, berättar Heli Anttila, VP, Supply Chain and operations, Fazer Lifestyle Foods.

Fazer stöder sin personal i förändringen

Fazer har utvärderat olika alternativ för att effektivisera tillverkningen och möjliggöra tillväxten av Fazer Yosa -havreprodukterna och överväger att stänga sin produktionsanläggning i St. Karins samt överföra verksamheten till Koria. Fazer inleder samarbetsförhandlingar, som berör alla medarbetare vid anläggningen i St. Karins. Av medarbetarna är 23 tillsvidareanställda och 25 visstids- eller behovsanställda. Den eventuella stängningen av produktionsanläggningen i St. Karins skulle infalla hösten 2020. Fazer stöder dem, som kunde beröras av en eventuell uppsägning.

”Effektiviseringen av verksamheten är nödvändig för att försäkra vår konkurrenskraft. Ifall det blir aktuellt att stänga anläggningen i St. Karins, vill vi försäkra oss om att alla medarbetare har möjligast goda förutsättningar till ett nytt jobb. Vi kommer att samarbeta med arbetskraftsförvaltningen i området och vi strävar efter att i mån av möjlighet även erbjuda arbete i Fazers andra enheter”, fortsätter Anttila.

De mjölkfria, havrebaserade Fazer Yosa-produkterna ingår i affärsområdet Fazer Lifestyle Foods.

Fazers medietelefon betjänar vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact